Geschiedenis en Klassieken scoren hoog in QS Ranking

In de jaarlijkse QS World University Ranking per vakgebied scoren de Klassieken en Geschiedenis zeer goed, in de ranglijst staan ze op een 6e en 15e plek. QS beoordeelt de vakgebieden op academische reputatie en onderzoeksimpact. Ook Taalwetenschap (23), Talen (39) en Religiewetenschap (40) doen het dit jaar goed.

Uitblinkers

Volgens de QS ranglijst is de Universiteit Leiden de beste universiteit op het Europese vasteland om Geschiedenis te studeren. Met een zesde plek op de lijst, is Leiden de beste universiteit van Nederland om Klassieken te studeren.

QS World University Ranking

Sinds 2010 publiceert QS jaarlijks de ranglijst van de beste universiteiten ter wereld per vakgebied. De ranglijst word onder andere gebaseerd op enquêtes onder academici en werknemers. Ook wordt gekeken naar de onderzoeksimpact van de universiteit door het aantal citaten in publicaties mee te nemen.

De geesteswetenschappen stijgen

In het algemeen stijgen de geesteswetenschappen (gegroepeerd onder de categorie 'Arts & Humanities') dit jaar 7 plekken in de lijst, naar plek 42. Op de QS Ranglijst van universiteiten die eerder dit jaar uitkwam, staat de Universiteit Leiden op plek 109.