Unieke onderzoekstoegang tot Poolse Border Guards voor VIDI team

Na een briefwisseling met de Commander-in-Chief van de Poolse Grenspolitie kreeg Prof. dr. mr. Maartje van der Woude (Van Vollenhoven Instituut) vanuit het hoofdkwartier in Warschau toestemming om in het kader van haar NWO VIDI onderzoek 'Getting to the Core of Crimmigration' en daarbinnen in het bijzonder voor het PhD project 'Agents of change? (Hi)stories, perspectives, and every-day practices of intra-Schengen border officials' onderzoek te doen naar de wijze waarop er in Polen invulling wordt gegeven aan intra-Schengen grenstoezicht.

Copyright: Adrian Grycuk [CC BY-SA 3.0 PL] / Wikimedia

Een dergelijke toestemming is uniek en niet eerder afgegeven. Het PhD project 'Agents of change? (Hi)stories, perspectives, and every-day practices of intra-Schengen border officials' wordt uitgevoerd door Maryla Klajn. Begin januari reisden Van der Woude en Klajn samen met Noorse promotor Prof. dr. Helene Gundhus (Criminologie & Rechtssociologie Universiteit van Oslo) naar Polen om daar te overleggen over de exacte invulling van het onderzoek. Vanaf begin april 2018 zal Maryla Klajn voor een periode van vier maanden op drie verschillende brigades diensten meedraaien, vergaderingen bijwonen, observeren en interviewen. Voor meer informatie over het VIDI project en voor een blog over nationale identiteit en migratie in Polen, kijk op de projectwebsite: www.europeanbordercommunities.eu.