Onderwijsvisie gedeeld met decanen en docenten van middelbare scholen

Wat betekenen de ambities van de onderwijsvisie van de Universiteit Leiden voor aanstaande studenten? En hoe kunnen middelbare scholen hun leerlingen hierop voorbereiden? Deze en andere onderwerpen werden besproken door decanen en leraren van middelbare scholen tijdens een interactieve bijeenkomst van de universiteit op 11 januari.

De sectie vwo-wo van ICLON organiseert regelmatig bijeenkomsten voor deze doelgroep met als voornaamste doel de aansluiting vwo-wo te verbeteren. Dit keer stond de onderwijsvisie Learning@LeidenUniversity centraal. Een mooie gelegenheid om de decanen en docenten kennis te laten maken met de ambities voor onderwijsvernieuwing die de Universiteit Leiden heeft, om hen te bevragen over hun mening en verwachtingen en om met elkaar na te denken wat deze visie betekent voor het voortgezet onderwijs.

Interactief

Jacqueline Hoornweg, hoofd sectie vwo-wo, heette iedereen welkom waarna programmacoördinator Sylvia Vink de onderwijsvisie toelichtte. Zij besprak de ambities, vertelde hoe ze tot stand zijn gekomen en wat ze inhouden. De aanwezigen discussieerden daarna in groepjes over de betekenis van de ambities voor het voortgezet onderwijs en mogelijke aansluitingsproblematieken.

Bevindingen

Als het gaat om de ambitie voor onderzoekend leren vinden docenten en decanen dat onderzoeksvaardigheden ook in het voortgezet onderwijs terug zouden moeten komen. Voor flexibele leerroutes is het goed als leerlingen op de middelbare school leerdoelen leren stellen én evalueren. Verder kwam ter sprake dat universiteiten zich bewust moeten zijn dat kennis bij leerlingen vaak anders of minder is dan door universitair docenten en hoogleraren wordt verondersteld. Universiteiten doen er daarom goed aan  zich op de hoogte te stellen van het curriculum van het voortgezet onderwijs.

Samenwerken

Zowel de aanwezige leraren van het voortgezet onderwijs als de medewerkers van de universiteit zagen in de bijeenkomst aanknopingspunten waarmee zij verder kunnen. Een mooi voorbeeld van gezamenlijk betekenis geven aan de onderwijsvisie en samenwerken aan de ontwikkeling van onderwijs.