Leidse chemici ontvangen twee NWO-subsidies voor onderzoek naar duurzame materialen

NWO kent twee subsidies toe aan projecten met Leidse chemici, voor onderzoek naar duurzame materialen. In totaal kent NWO 9 miljoen euro toe aan vijftien projecten om nieuwe materialen te vinden die nodig zijn voor de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen.

In de twee projecten werken onderzoekers van het Leiden Institute for Chemistry samen met verschillende universiteiten en bedrijven. Chemicus Ludo Juurlink leidt het project ‘CO2 opslaan in formaat’, waarin hij samenwerkt met onderzoekers van de Radboud Universiteit en het bedrijf VSParticle. Dennis Hetterscheid werkt mee in een onderzoeksproject geleid door de Universiteit van Amsterdam, waarin gezocht wordt naar manieren om brandstof te maken uit broeikasgas.

Voor een soepele overgang van fossiele brandstoffen naar meer duurzame bronnen van energie zijn nieuwe materialen nodig die efficiënt energie kunnen opslaan en weer kunnen vrijgeven, of die energie kunnen omzetten van bijvoorbeeld warmte of chemische energie naar elektriciteit. Met het programma Materials for Sustainability (Mat4Sus) geeft NWO een impuls aan het interdisciplinaire materiaalonderzoek in Nederland. In totaal kregen vijftien projecten een Mat4Sus-subsidie van NWO.