Lab Eveline Crone schrijft wedstrijd voor scholen uit

Wat zou je willen weten over hersenen of over pubergedrag? Scholen in en rondom Leiden die de leukste, beste of meest originele vragen naar het Brain and Development Research Center opsturen, kunnen daar een gastles voor leerlingen of een lezing voor docenten mee winnen. Zij ontvangen tijdens de Brain Awareness Week een hersenonderzoeker op school.

Gastles in de Brain Awareness Week

De jaarlijkse Brain Awareness Week van 12 tot en met 18 maart 2018 is dé gelegenheid om hersenonderzoek onder de aandacht te brengen. Hoogleraar Eveline Crone van het Brain and Development Research Center (BDRC) zag daarin een mooie gelegenheid om een activiteit te organiseren vanuit het BDRC. 'Eveline kwam met het idee om lezingen aan te bieden op scholen. Door er een wedstrijd van te maken betrek je de leerlingen erbij, en wordt het spannender of je die gastles krijgt', aldus Miranda Jansen, wetenschapscommunicator bij het BDRC.

Meedoen? Vraag een formulier aan

Scholen kunnen tot en met 14 februari 2018 meedoen aan de wedstrijd. Docenten en schoolleiders uit Leiden en omgeving kunnen daarvoor een wedstrijdformulier opvragen bij Miranda Jansen van het BDRC via m.j.jansen@fsw.leidenuniv.nl

Ook voor docenten

De wedstrijd staat open voor klassen vanaf groep 7 van de basisschool tot en met de examenklassen van het voortgezet onderwijs, maar ook docenten mogen met hun docententeam meedoen. 'We krijgen regelmatig verzoeken binnen van docenten die een lezing van Eveline of een andere onderzoeker zouden willen krijgen. Zij zijn echt op zoek naar meer kennis over hoe dat puberbrein werkt', aldus Jansen. 'Daarom willen we ook docenten de kans geven om een lezing voor henzelf en hun collega's te winnen.'

Veel lezingen

Het BDRC doet sinds de oprichting in 2005 wetenschappelijk onderzoek naar het adolescente brein. Crone en haar collega's kijken naar de hersenontwikkeling van jongeren en naar de relatie met typisch gedrag in die fase, zoals het nemen van risico's, de rol van vriendschappen en de ontwikkeling van het zelfbeeld van jongeren. Een groot deel van de onderzoekers van het BDRC heeft zich aangemeld om een gastles of lezing te verzorgen. Daarmee hoopt het BDRC een flink aantal vragen te kunnen belonen met een schoolbezoek van een hersenonderzoeker.