Jaap de Hoop Scheffer in Nieuwsuur over optreden NAVO

Zondag 7 januari 2018 was Jaap de Hoop Scheffer te zien in Nieuwsuur, zijn uitlatingen over de relatie tussen Rusland en de NAVO zorgde voor veel aandacht in verschillende nieuwsbladen. Onder andere de Volkskrant, Trouw en RTLNieuws publiceerden een artikel.

Jaap de Hoop Scheffer is professor International Relations and Diplomatic Affairs en verbonden aan het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) in Den Haag. Hij was van 2004 tot en met 2009 secretaris-generaal van de NAVO.

In de aflevering van Nieuwsuur werd er ingegaan op de komende presidentsverkiezingen in Rusland. Tijdens de uitzending werd er aandacht besteed aan Poetin’s leiderschap, onder andere de inval in Georgië (2008) en Oekraïne (2014) werden benoemd. Jaap de Hoop Scheffer liet zich in een interview uit over de rol van de NAVO bij deze invallen. De NAVO beloofde Georgië en Oekraïne op termijn een NAVO-lidmaatschap in 2008, iets wat ‘misschien niet alleen voor een man als Poetin, moeilijk ligt’, volgens de Hoop Scheffer. Had de NAVO de oorlog in Georgië en de Russische inval in Oekraïne aan zichzelf te wijten?

De ‘schuldbekentenis’, zoals Trouw kopt, zorgt voor veel reacties van verschillende kranten.

Lees de artikelen van Trouw, de Volkskrant, RTLNieuws, en de NOS.

Bekijk de aflevering van Nieuwsuur hier (Jaap de Hoop Scheffer vanaf 21:50).