Alke Metselaar wint AB annotatieprijs 2017

Op vrijdag 12 januari 2018 vond de uitreiking van de prijs voor de beste AB annotatie van 2017 plaats. Van de 432 AB nummers van 2017 waren er 4 annotaties genomineerd voor deze eer.

Van de 432 AB nummers van 2017 waren er 4 annotaties genomineerd voor deze eer. Genomineerd werden een noot van Geerten Boogaard Jerfi Uzman onder twee uitspraken (AB 2017, 415 en 416) over de taakafbakening tussen formele wetgever en rechter in het kader van lopende wetgevingsprocedures, een noot van Tijn Kortmann (AB 2017, 407) bij een uitspraak inzake de causaliteitsproblematiek bij aansprakelijkheid wegens onrechtmatig besluiten en een noot van Michiel Tjepkema (AB 2017/420) bij een uitspraak over aansprakelijkheid voor schade aan zaken van anderen dan de verdachten door rechtmatig strafvorderlijk optreden.

De winnende noot was van de hand van Alke Metselaar, voormalig medewerkster van de afdeling Staats- en bestuursrecht, Universiteit Leiden, en ging over de bijdrageheffing die woningcorporaties opgelegd kregen als gevolg van de saneringssteun aan de Vestia Groep, die in grote financiële problemen was gekomen door deelneming aan een riskante handel in derivaten.  De voorzitter van de jury, mw. prof. dr. Maria Schreuder – Vlasblom, noemde de annotatie bij de uitspraak over het complexe staatssteunrecht compact, helder en correct geschreven, waarbij de schrijfster goed gemotiveerde vraagtekens plaatst bij de overwegingen in de uitspraak.