Studenten kijken binnen bij buren Bio Science Park

Veel studenten fietsen elke dag voorbij de bedrijven van het Bio Science Park, maar wat gebeurt daar eigenlijk achter de deuren? En ligt er bij deze bedrijven ook een toekomst voor studenten zelf na hun afstuderen? De Bio Science Park Excursie geeft antwoord op deze vragen.

Zestig studenten namen op 29 november een kijkje in de keuken van bedrijven op het Leiden Bio Science Park (BSP). Dit direct naast de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen gelegen park behoort tot de top vijf meest succesvolle scienceparken in Europa. De stichting Bètabanenmarkt organiseert deze bedrijfsoriëntatie alweer voor de derde keer, voor alle studenten die een bèta-opleidingen volgen aan de Universiteit Leiden.

Ondernemen op het Bio Science Park

Het ochtendprogramma van de excursie stond in het teken van ondernemen. Verschillende alumni presenteerden hun startende bedrijven aan de studenten en vertelden wat ze ontwikkelen. Daarna nam alumnus Mohamed Bahida (Molecular Science & Technology / ICT in Business) tijdens een interactieve sessie de vooroordelen over ondernemerschap die studenten hebben onder de loep. ‘Er is naar mijn idee niet één specifiek persoonlijkheidstype dat geschikt is voor ondernemen. Ik denk dat het belangrijk is verschillende mensen in een team te hebben die elkaar aanvullen.’ Ook legde hij uit dat je niet altijd zelf met een briljant idee hoeft te komen voor je start-up: ‘Het draait niet alleen om het idee, het gaat ook om de uitvoering. Soms kan je oude ideeën van anderen gebruiken en ze anders uitvoeren.’

De Bio Science Park Excursie wordt georganiseerd door het bestuur van stichting Bètabanenmarkt

Op bezoek

Na de lunch gingen  de studenten opgesplitst in groepen langs bij zes gevestigde bedrijven op het BSP. Chemistry-student Miriam van Gent studeert in maart af en twijfelt over promoveren of het bedrijfsleven. ‘Op internet staat wel informatie over bedrijven, maar dat geeft niet genoeg beeld. Ik vind het belangrijk sfeer te proeven en live mensen te spreken.’

Een van de bezochte bedrijven was Ecolabbedrijf Nalco. Marketingdirecteur en Leidse alumna Heleen Nieuwenhuis vertelde daar over haar loopbaan na haar scheikundestudie. Ook schetste ze een beeld hoe het bedrijf miljarden liters schoon water weet te besparen in industriële processen over de hele wereld. Tot slot kregen de studenten uitleg over solliciteren en werken bij Nalco en een rondleiding door de labs. Andere bedrijven die meededen aan de excursie waren Batavia Biosciences, GenomeScan, Galapagos, HAL Allergy en BaseClear.

Netwerkborrel

Na de bedrijfsbezoeken was het tijd voor de netwerkborrel, waar studenten en medewerkers elkaar konden ontmoeten en napraten over de dag. ‘Je fietst er altijd langs, maar verder weet je niet zoveel van die bedrijven’, vertelt vierdejaars Life Science & Technology studente Judith Teeuwisse. Ze is blij dat ze mee heeft gedaan. ‘Ik weet nu dat het handig kan zijn om een PhD gehaald te hebben. Bij sommige bedrijven is dat een pre.’

Harry Flores, voorzitter van de ondernemersvereniging van het Leiden Bio Science Park en CEO van twee verschillende bedrijven daar, gaf de studenten mee: ‘Verwacht niet om binnen twee jaar CEO te worden.’ Wel benadrukte hij dat mensen met wetenschappelijke en technologische kennis cruciaal zijn voor managementfuncties in bioscience-bedrijven.

Impressie

Onderstaande 'instastory' geeft een indruk van deze geslaagde excursie. Volg @leidenscience op instagram voor meer updates over studeren en werken aan de faculteit W&N.