Ward Doelman wint Unileverprijs

Ward Doelman heeft voor zijn scriptie voor de master Chemistry de Unilever Research Prijs 2017 gewonnen. Hij deed onderzoek naar de synthese van gesulfateerde suikerverbindingen, gericht op het verbeteren van ons begrip van het immuunsysteem. Op 7 december kreeg hij de prijs uitgereikt.

Een betere toekomst

De Unileverprijzen worden jaarlijks uitgereikt voor de beste masterscripties geschreven aan de Nederlandse universiteiten. Studenten van verschillende studies worden genomineerd op basis van vernieuwingen in maatschappelijke aspecten zoals duurzaamheid en de gezondheidszorg. Hiermee wil Unilever hoogstaand wetenschappelijk onderzoek bevorderen.

Virussen en kanker

Het afstudeerproject van Ward Doelman is medisch georiënteerd. Hij vertelt: ‘Ik zat in de immunologische onderzoeksgroep van Sander van Kasteren en deed daar fundamenteel onderzoek. Ik probeerde suikergroepen te maken die mogelijk het immuunsysteem op een bepaalde manier stimuleren, gericht op vaccinaties tegen bijvoorbeeld virussen en kankercellen.’

Doelmans onderzoek gaat over de synthese van gesulfateerde suikerverbindingen. Deze zijn potentieel in staat om cross presentation van peptiden te bevorderen, waarmee het lichaam ziekmakende indringers kan herkennen. Kankercellen en door virussen geïnfecteerde cellen kunnen antigenen bevatten, lichaamsvreemde moleculen. Tijdens de cross presentation kunnen antigeen-presenterende cellen in het lichaam deze antigenen waarnemen.

De antigeen-presenterende cellen zullen de antigenen opnemen, verwerken en presenteren aan cytotoxische T-cellen, een type van witte bloedcellen. De witte bloedcellen zullen vervolgens de kankercellen of de door een virus geïnfecteerde cellen doden. Of de gesulfateerde suikerverbindingen daadwerkelijk goed werken is nog onbekend.

Passie voor chemie

Doelman volgde de bachelor Life Science &Technology. Enthousiast legt hij uit: ‘Als moleculair bioloog kwam ik al vroeg in aanraking met de chemie. De organische chemie vond ik stiekem wel heel erg leuk en ik wilde hier meer over weten. Tussen mijn bachelor en master heb ik een switch gemaakt van de life sciences naar de scheikunde en daar ben ik nu in afgestudeerd. De minor Modern Drug Discovery heeft deze stap vergemakkelijkt.’

Toekomstig onderzoek

Doelman is inmiddels begonnen aan promotieonderzoek en werkt nu niet meer aan zijn masterproject, maar hoopt er in de toekomst verder mee te gaan. De groep van Van Kasteren gaat in ieder geval verder met het onderzoek. Een postdoc zal waarschijnlijk verder synthetisch onderzoek doen, en ook biologen hebben interesse in een biologische evaluatie van de resultaten.