Publiekslezing en Workshop over algoritmische systemen: machtsstructuren, non-discriminatie, verantwoording

Op dinsdag 19 december 2017 organiseren Rijksmuseum Boerhaave, het Lorentz Center en eLaw een publiekslezing over de interacties tussen informatietechnologie en maatschappij.

Onder de titel ‘Fairness and Accountability of Sociotechnical Algorithmic Systems’ spreekt de New Yorkse Microsoft-onderzoeker Danah Boyd over algoritmes die eerlijk met data omgaan dan wel die data manipuleren. De lezing (in het Engels) begint om 17:00 uur in de Einsteinzaal van het pas vernieuwde Rijksmuseum Boerhaave en is vrij toegankelijk – registratie vereist via het Boerhaave Museum.

De publiekslezing vindt plaats in connectie met de workshop Intersectionality and Algorithmic Discrimination: Intersecting Disciplinary Perspectives, die van 18 t/m 22 december in het Lorentz Center in Leiden plaatsvindt. Deze workshop brengt een internationale groep van leidende onderzoekers samen uit de onderzoeksgebieden intersectionality en algorithmic discrimination. Doel is om inzichten uit sociale wetenschap, techniek, recht en ethiek te combineren in een brede reflectie op de complexiteit van elkaar overlappende machtsstructuren in de maatschappij, en de rol die data-analytics hierin speelt en kan spelen. Meer informatie over de workshop is te vinden op de website van het Lorentz Center.

De workshop wordt mede-georganiseerd door onderzoekers Francien Dechesne en Jenneke Evers (eLaw), die onderzoek doen naar maatschappelijk verantwoord innoveren met data-analyse in het kader van het NWO-project SCALES (met partners Alliander, Target Holding en de politie). De workshop heeft subsidies ontvangen van het KNAW congressubsidiefonds en het Leids Universiteitsfonds (LUF).