Nederlands kampioen Elise Qiu combineert poolbiljarten met Psychologie studeren

We hebben een Nederlands kampioen in huis. Dan hebben we het over 14.1 straight-bal, 10-bal, 9-bal en 8-bal. Poolbiljart dus, en in elk van deze vier disciplines kan je kampioen worden. Dat is masterstudent Klinische neuropsychologie Elise Qiu gelukt in 14.1 straight pool. Dankzij soepeler deadlines weet zij haar studie met topsport te combineren.

‘Visualiseren, veel kijken, veel nadenken. En de mindset basistechniek moet wel kloppen. Want van trainen word je misschien consistenter, maar verbeteren lukt pas via mentaal.’

Het is haar 4e jaar in Leiden, sinds ze hier begon met de bacheloropleiding Psychologie. Nu heeft ze met  docent statistiek Tom Wilderjans geregeld om af te studeren op afstand. Want in november is ze naar Parijs vertrokken om samen te wonen met haar vriend, de Franse nr. 2 in Amerikaans poolbiljart. ‘Met 6 gaten en alle kleuren ballen met een cijfer erop’, verplaatst Elise zich in de leek. Zelf speelt ze kleine tafel en beschrijft daar haar stijl als doordacht. ‘Ik denkt heel goed na, reken mijn mogelijkheden uit en bedenk wat mijn volgende stap is.’

Elise droomt

Elise had niet meteen door dat ze goed was, nee. Wat begon op haar 15e met spijbelen van school en poolbiljart spelen voor de lol, werd voor de Nederlandse van Chinese afkomst een beetje trainen, een wedstrijdje doen in Rotterdam, en haar eerste beker. Nu droomt ze van wereldkampioen worden. Daarvoor wil ze veel toernooien spelen om zo punten te verzamelen voor het EK en dan daarna het WK, waarvoor de nrs. 1 en 2 hun onkosten vergoed krijgen. Dat is volgens haar niet zo heel moeilijk voor de 20 a 30 vrouwen in Nederland die poolbiljarten.

Psychologie in sport toepassen

Studie en sport vindt Elise heel goed te combineren. Evengoed lijdt ze aan uitstelgedrag. ‘Dan zit je 20 uur achter je bureau om 1 uur in je boek kijken. Shoppen, websites bekijken. Je hoofd zit er niet bij, ook al heb je drie weken vrij genomen.’ Dat helpt dus niet. Maar ook al heeft ze nu weinig getraind, ze heeft zich al wel mentaal verbeterd in een cursus Sportpsychologie aan de VU. Voor deze cursus heeft ze een paper geschreven over Cognitieve psychologie. En ze heeft veel toegepast van die sportpsychologie in haar sport.

Actieplan, voelen en visualiseren

Behalve kennis vergaren heeft ze al veel van haar kennis overgedragen. Ze tipt bijvoorbeeld om een lichamelijke movement te combineren met visualisatie en (mindset) gedachten. Om een plan te maken om de actie uit voeren en die tegelijkertijd aan te voelen en te verbeelden. En bovendien te visualiseren hoe de actie eindigt. Dat dit niet louter theorie is, blijkt wel uit haar gloedvolle betoog.

Tip: Ademen ná de actie

‘Hoe voelt je lichaam bij de uitvoering, welke vinger ga je aanspannen, welke vinger loslaten, waar zet je je gewicht. Natuurlijk wel opletten op je ademhalen; op het moment voor je uitvoering hoef je even niet te ademen en pas weer ademen ná de actie.’ Bij tegenslagen of teleurstelling daarentegen moet je juist lang in en uitademen. ‘Je emotie vrijlaten en je adrenaline weer terugbrengen naar 0 niveau.’ Ze vertelt alles uit eigen ervaring én na onderzoek in haar studie. ‘De meeste tips aan mensen die naar me toe komen werken.’

Mensen helpen en psychologie studeren

Uit liefde voor de sport wil Elise mensen helpen die veel talent hebben, maar onderpresteren. Zo wil ze iets teruggeven aan die sport. In Parijs is ze van plan om te coachen naast haar studie. Vriend Alex coacht al de techniek en Elise wil mentaal bijdragen. Haar beste vriendin in Nederland Swastie heeft het er een beetje moeilijk mee.  Maar ze gunt het haar omdat het beter is voor Elise.

Elise bedankt heel genereus de Universiteit Leiden: decaan Marcel Melchers, studieadviseurs Psychologie Sophia Imaghri en Jan van Rooij, en docent Tom Wilderjans voor hun ondersteuning bij topsport. ‘Want dit jaar kon ik zorgeloos naar de wedstrijd, en zijn mijn deadlines verlengd waar nodig door Sophia en Tom.