Leiden heeft hoogste percentage vrouwelijke eerstejaars natuur- & sterrenkunde

De opleidingen Natuurkunde en Sterrenkunde in Leiden hebben samen het hoogste percentage vrouwelijke eerstejaarsstudenten van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlandse Tijdschrift voor Natuurkunde.

Met ruim 27 procent ligt het percentage eerstejaars vrouwelijke natuur- & sterrenkundestudenten in Leiden vier procentpunt hoger dan in Amsterdam, dat de tweede plaats bezet. Ook in absolute aantallen trekt Leiden de meeste meisjes aan. Dit jaar begonnen 56 meisjes aan één van beide Leidse studies. Dat zijn er meer dan ooit in Leiden, en vijftien meer dan op runner-up Rijksuniversiteit Groningen.

Aandeel vrouwelijke eerstejaars bij Nederlandse opleidingen Natuur- & Sterrenkunde of Technische Natuurkunde

Ook met het totale aantal studenten breken het Leidse natuurkunde-instituut en de Leidse Sterrewacht samen alle records. Voor het eerst in de historie schiet dit getal door de grens van 200, met een totaal van 201 eerstejaarsinschrijvingen. Hier staat Leiden op de tweede plaats. Alleen Delft scoort hoger met 275 eerstejaars Technische Natuurkunde. In verhouding tot een decennium geleden is het aantal inschrijvingen in Leiden bijna verviervoudigd: van 53 in 2008 naar 201 in 2017.

Aantal eerstejaars bij Nederlandse opleidingen Natuur- & Sterrenkunde of Technische Natuurkunde

De populariteit van natuur- & sterrenkunde is in het hele land zichtbaar. 2017 brengt ook op landelijk niveau drie records. Er zijn meer eerstejaars dan op enig ander moment in de geschiedenis, met een verdubbeling ten opzichte van 2008. Er zijn tevens meer meisjes dan ooit: 259. Dat aantal is een verdrievoudiging van het aantal negen jaar geleden. Ook procentueel gezien is er dit jaar een record aan nieuwe vrouwelijke natuur- & sterrenkundestudenten. Met 19,9% breken ze het record van vorig jaar, dat lag op 19,6%.

Aandeel vrouwelijke eerstejaars bij alle opleidingen Natuur- & Sterrenkunde of Technische Natuurkunde in Nederland
Totaal aantal eerstejaars bij alle opleidingen Natuur- & Sterrenkunde of Technische Natuurkunde in Nederland