Externe communicatiepool Rijksoverheid op bezoek bij CPL

Donderdagavond 7 december gaf het Centre for Professional Learning (CPL) de externe communicatiepool van de rijksoverheid een kijkje in de keuken in Public Affairs en het wetenschappelijk onderzoek dat wordt gedaan binnen de faculteit Governance & Global Affairs.

Met een zeer actuele casus openden Gerard Breeman en Arco Timmermans de bijeenkomst en werd er gediscussieerd over de situatie rondom de onafhankelijkheid van het onderzoek van het WODC; wat is er precies gebeurd?, vanuit welke kanten kunnen we de casus bekijken?, en hoe zouden/zullen verschillende partijen hierop (moeten) reageren?

Vervolgens kregen ze een mini-college over het theoretisch kader wat hierbij past en gingen Gerard Breeman en Arco Timmermans in op hun eigen onderzoek over de politiek van de aandacht. Grafieken over de hoeveelheid aandacht voor onderwerpen in elk regeerakkoord sinds 1963 en de relatie met gestelde kamervragen vielen vooral in de smaak.

Na afloop was er nog een borrel waar de communicatie professionals onder andere met elkaar besproken wat ze van de bijeenkomst vonden; ‘Het is fijn om weer even een theoretisch kader te krijgen bij wat we elke dag in de praktijk doen’, ‘Er zijn interessante dingen besproken, ook dingen die me op nieuwe ideeën brengen en waar ik wat mee wil doen’ , en ‘Zou ik de slides mogen hebben?’. Al met al dus geslaagde bijeenkomst!

Het onderzoek en de grafieken van Breemans en Timmermans is onder andere terug te vinden op: