eLaw workshop op het Big Data Value Forum in Versailles

Op 22 november 2017 organiseerde eLaw, het Centrum voor Recht en Digitale Technologie aan de Universiteit Leiden, samen met partners van het e-SIDES-project een workshop over de ethische, juridische en sociaal-economische implicaties van big data.

Karolina La Fors
Bart Custers

De workshop vond plaats in het kader van het European Big Data Value Forum (EBDVF) tussen 21 en 23 november in Versailles (Palais de Congrès), Frankrijk. Het forum werd georganiseerd in samenwerking met de Big Data Value Association en de Europese Commissie.

Tijdens de workshop werden de nieuwste uitdagingen van de toonaangevende industriële toepassingen van privacy-preserving big data technologieën en de huidige, relevante juridische, ethische en beleidsontwikkelingen besproken door vertegenwoordigers van industrie, beleid en academie. De nieuwste uitdagingen waarmee systeemontwikkelaars, data wetenschappers, gebruikers en anderen die verband houden met privacy-preserving big data technologieën worden geconfronteerd, zijn vaak bredere problemen dan enkel privacy. Afhankelijk van de context en buiten de juridische kaders komen bijvoorbeeld economische interesses en vertrouwensbanden tussen bedrijven naar voren als bepalende factoren hoe toegang tot data wordt ontworpen. Deze nieuwe inzichten worden gebruikt om toekomstige doelstellingen van het project te realiseren, zoals het opstellen van ontwerpvereisten voor nieuwe technologieën.

Meer informatie over het project kunt u vinden op de website van e-SIDES.