VSNU presenteert onderzoeksagenda Digitale Samenleving

Tijdens het VSNU-Impactfestival op 23 november presenteerden de Nederlandse universiteiten de onderzoeksagenda Digitale Samenleving.

Minister Van Engelshoven (OCW) kreeg het eerste exemplaar overhandigd door drie schrijvers van de agenda, onder wie de Leidse hoogleraar Gezondheidspsychologie Andrea Evers.

Het doel van de onderzoeksagenda is om Nederland een internationale toppositie te geven op het gebied van mensgerichte informatietechnologie en om oplossingen te vinden voor wereldwijde uitdagingen. De agenda richt zich op zeven thema's: burgerschap en democratie, verantwoorde datawetenschappen, gezondheid en welbevinden, leren en onderwijs, werk en organisaties, digitale steden en gemeenschappen, en veiligheid.

De onderzoeksagenda is uniek in Nederland: de veertien universiteiten bundelen hun krachten en zullen gezamenlijk extra onderzoekscapaciteit vrijmaken en inzetten om de agenda verder uit te werken. De onderzoeksagenda bouwt voort op de eerste propositie de Digitale Samenleving. Naast Evers droegen ook Marleen Huysman, Franciska de Jong, Liesbet van Zoonen, Harold Bekkering, Frank van Harmelen, Inald Lagendijk en Maarten de Rijke bij aan de agenda.

De Digitale Samenleving

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of