Ton Koopman wint Edison Oeuvreprijs

Emeritus hoogleraar Ton Koopman wint de Edison Klassiek Oeuvreprijs 2017. Koopman ontvangt de prestigieuze Nederlandse muziekprijs op 19 november tijdens een live-uitzending op NPO 2.

Koopman is een multitalent pur sang. Niet alleen is hij musicus, dirigent en organist, ook is hij werkzaam als muziekpedagoog. Sinds 2005 werkte hij als hoogleraar aan de Universiteit Leiden, met een focus op ‘de historische geïnformeerde uitvoeringspraktijk van de oude muziek’. Hij is een zelfverklaard voorstander van de authentieke uitvoeringspraktijk van muziekstukken, waarbij bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van originele instrumenten uit de tijd van de componist.

‘Intelligent luisterplezier’

Dat talent is niet onopgemerkt gebleven, zegt juryvoorzitter Mischa Spel: ‘Het is de Edison Stichting een eer dit jaar de Edison Oeuvreprijs te mogen toekennen aan Ton Koopman, voor alle geweldige cd’s die hij maakte en alle onvergetelijke uren intelligent luisterplezier die hij ons heeft bezorgd - en nog zal bezorgen.’ Spel noemt Koopman onder meer een ‘borrelende bron van kennis over en enthousiasme voor muziek’ en roemt zijn toegankelijkheid voor studenten – ondanks zijn drukke schema.

Volg de prijsuitreiking

Koopman ontvangt zijn prijs op zondag 19 november tijdens de uitzending van Podium Witteman in De Hallen Studio's in Amsterdam. De uitzending is live te volgen op NPO 2 om 18.05 uur.