Publieksdag over e-health druk bezocht

E-health, wat heb je daar precies aan? Het LUMC en de Universiteit Leiden organiseerden er op 29 september een publieksdag over. De belangstelling was overweldigend.

Met meer dan vijfhonderd aanmeldingen van zorgprofessionals en geïnteresseerden was de Leidse Stadsgehoorzaal goed gevuld. Burgemeester Lenferink, patiëntvertegenwoordiger Linda van Ettinger-Roossien en Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van VWS openden de publieksdag. Met een aantal persoonlijke voorbeelden vertelde burgemeester Lenferink hoe de gemeente Leiden inzet op e-health. Patiënte Linda van Ettinger benoemde de voordelen van e-health; dat je als patiënt meer controle hebt en dat het een gevoel van vrijheid, maar ook van veiligheid geeft, als je je eigen patiëntendossier kan inzien. De heer Gerritsen vertelde over het perspectief vanuit de landelijke politiek op e-health.

Andrea Evers tijdens de opening van de publieksdagDaarna ging het inhoudelijke programma van start. Onder voorzitterschap van de trekkers Andrea Evers, Niels Chavannes en Robert Vermeiren vertelden acht topsprekers over de meest actuele e-health ontwikkelingen in hun vakgebied. Voor de deelnemers ging er een wereld open: zo kregen zij informatie over een veelbelovend digitaal beloningssysteem voor hartpatiënten die het lukte om gezonder te gaan leven. En zij kregen een app te zien voor pubers met eetstoornissen. En wat te denken van de Thuisarts-app? Dankzij die app is het aantal bezoeken aan de huisarts in de drie jaar na invoering met maar liefst 675.000 consulten per maand gedaald.

Naast deze en andere interessante lezingen konden de deelnemers aan deze dag ook terecht op de ‘eHealth-markt’, waar zij diverse ehealth-toepassingen konden zien of zelfs ervaren. Zo kon er geoefend worden met een fiets-hometrainer voor patiënten die niet naar buiten kunnen. De hometrainer bevatte een driedimensionaal scherm van een buitenomgeving, waardoor de gebruiker het gevoel kreeg buiten te fietsen. Ook werd er een 3-D bril gepresenteerd, bedoeld voor patiënten met straatvrees. Doordat gebruikers via de bril beelden van een drukke straat of een treincoupé zagen, konden ze ‘veilig’ oefenen om met hun angst om te leren gaan.

“Een prima dag”, schreef een van de deelnemers in het evaluatieformulier. “Je krijgt een mooi overzicht met enthousiaste sprekers. Omdat ik zelf in de zorg werk wist ik een aantal zaken al, maar hoorde ook nieuwe zaken. Voor een Publieksdag een prachtig programma en een goed initiatief.” Ook de organisatoren zijn enthousiast. Mattijs Numans  en Andrea Evers – die samen de directie vormen van het profileringsgebied “Health, prevention and the human life cycle” - zeggen in de toekomst zeker vervolg te geven aan de Publieksdag.

Meer weten?

Houd dan onze website in de gaten: www.lumc.nl/health-prevention

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of