Polariks wint starterswedstrijd LEF

De starterswedstrijd LEF 2017 is gewonnen door Polariks en coach Bart Hoenen. Onder toeziend oog van 350 bezoekers mochten de deelnemers, Polariks, 1915 watches en Vrendly nog een keer laten horen en zien waarom zij moesten winnen. De jury had daarna de moeilijke keuze de winnaar te kiezen. Toeschouwers konden digitaal stemmen. De finale vond 7 november plaats in de Leidse Schouwburg.

SBB alumni winnen starterswedstrijd

De rijpheid en ziektes van druiven bepalen met een hypergevoelige camera. Met dat idee wonnen student Max Wijsman en oud-student Dennis van der Wiel starterswedstrijd LEF.

Wijsman (Sterrenkunde) en Van der Wiel (Biologie) wonnen de prijs met hun startup Polariks. Zij ontworpen een hypergevoelige camera die diep in de moleculen van een druif kan kijken. Met deze techniek – die afkomstig is uit de ruimtevaart – kan de wijnboer bepalen of een druif rijp is of een ziekte heeft.

Realiseerbaar

‘Een duurzaam, innovatief, internationaal en realiseerbaar project’, aldus de jury. De jongens ontvingen hun prijs van 2.500 euro op dinsdag 7 november in een afgeladen Leidse Schouwburg. Ze lieten horlogefabrikant 1915 Watches en debiteurenbeheerder Vrendly achter zich.

HUBspot

Eerder kregen Wijsman en Van der Wiel hulp van HUBspot, de plek waar onder meer studenten van de Universiteit Leiden zich kunnen bekwamen in ondernemerschap en innovatie.