Universiteit Leiden

nl en
Marc de Haan

Op zoek naar het gat in de markt: (student)ondernemers presenteren veelbelovende plannen

Een uiterst verfijnde dronecamera die de wijnoogst inspecteert of nieuwe microtechnologie die pijnlijke biopsies overbodig kan maken. Enthousiaste startups presenteerden op 30 juni hun veelbelovende plannen in ondernemerscentrum HUBspot.

Deze zomer gaan ze hun eigen Tour de France rijden. Een tocht langs wijnboeren die geïnteresseerd zijn in de technologie waarmee je vanuit de lucht kunt zien of de tijd rijp is om de druiven te oogsten. Max Wijsman (student sterrenkunde) en Dennis van der Wiel (biologie) zijn eigenaar van Polariks, een Leidse startup die allerlei toepassingen wil ontwikkelen voor hyper special imaging, een manier van fotograferen waardoor je meer ziet dan met het blote oog. Daarom is de techniek ook zo geschikt voor wijnboeren, die nu nog elke druif zelf moeten inspecteren om te bepalen wanneer het perfecte moment is voor de oogst. Straks kan een camera op een drone dat doen.

Alejandra Sambonino, oprichter van emotional guidance guru

Lugus

Wijsman pitchte Polariks op 30 juni in het Leidse startupcentrum HUBspot tijdens een bijeenkomst van studenten-ondernemersvereniging Lugus. Dit samenwerkingsverband van de universiteit, de Leidse Hogeschool en de gemeente Leiden telt rond de 150 leden. De helft heeft een eigen bedrijf. Studenten kunnen er - tot drie jaar na hun afstuderen - werkruimte huren en begeleiding krijgen. De door ruimtevaartorganisatie ESA ontwikkelde hyper special imaging zal niet onopgemerkt blijven, verwacht Wijsman. Er zijn heel veel toepassingen mogelijk, zoals in mobiele telefoons en beveiligingscamera’s. ‘Elke dag is verrassend’, zegt Wijsman. Deze zomer wil hij nog afstuderen en intussen geeft hij zijn ondernemersleven al ‘een tien’. 

Botboys

Vincent Ulmer is Lugus inmiddels ontgroeid. Zijn bedrijf Botboys is toegetreden tot de selectieve club van startups die steun en begeleiding krijgen van Rockstart dat veelbelovende jonge ondernemingen ondersteunt. Botboys helpt bedrijven om te communiceren met klanten via (chat)bots. Bezoekers van een pretpark (een nieuwe klant van de Boys) kunnen in de toekomst bijvoorbeeld allerlei vragen stellen via de mobiele telefoon: hoe duur is de patat, gaat het regenen vandaag? Vincent Ulmer en mede-oprichter Felix Paulusma wilden na hun studie Japans iets voor zichzelf gaan doen. ‘We waren slecht in solliciteren. Ik was te eigenwijs en Felix te verlegen.’ Nu zijn ze met z’n zessen. ‘Je moet iets maken wat iemand wil hebben. Dat is les 1.’

Vincent Ulmer van Botboys

De juiste chemotherapie

Ook andere Lugusleden pitchten hun bedrijf. Zoals Idris Oncology, dat ervoor wil zorgen dat artsen voortdurend de ontwikkeling van alle kankercellen kunnen volgen via het bloed. Dat kan nu alleen via vaak pijnlijke biopsies, die je niet steeds kunt doen. Door de nieuwe microtechnologie kunnen patiënten altijd de juiste chemotherapie krijgen, verwacht het bedrijf.

Emotie-app

Ook de emotional guidance guru presenteerde zich. Deze startup wil mensen via een app bewuster maken van hun emoties, en daardoor gelukkiger. Easyfiets recyclet fietsen, die worden geleased. De omzet verviervoudigde vorig jaar. Achter het Bio Science Park bouwt Easyfiets ‘de grootste fietsrecyclefabriek van Nederland’. 

Een tien

Willebrand Technologies, dat wil voorkomen dat er ooit nog een tekort aan bloedplaatjes is, kreeg The Underdog uitgereikt, de prijs voor het Lugus-bedrijf dat ‘ontzettend goed achter de schermen bezig is, ook al valt dat niet zo erg op’. 

(JvD/foto's Marc de Haan)