Japan - het land van de rijzende zon en interessante mogelijkheden

Japan mag al enige tijd op belangstelling uit de faculteit rekenen. Eerder dit jaar bracht studievereniging SOS een bezoek aan Tokyo, er zijn diverse contacten tussen onze wetenschappers en die in Japan, en daarnaast is Japan voor juristen een interessant land: hoe functioneert een rechtssysteem geschoeid op een westerse leest, in een niet-Westers land? Omdat er nog geen structurele contacten zijn en Japanse law schools het daarnaast goed doen in de internationale rankings werd het de hoogste tijd om de mogelijkheden voor samenwerking te verkennen.

Aangesloten bij een universitaire delegatie onder leiding van Rector Magnificus Carel Stolker vertrok ik zaterdag 18 november naar Tokyo. Een week lang stonden er bezoeken gepland aan diverse partnerinstellingen van onze universiteit. Twee van deze partnerinstellingen leken met name interessant voor onze faculteit en voorafgaand aan de reis waren hiervoor specifieke afspraken ingepland.

University of Tokyo – Faculty of Law – De oudste universiteit van Japan, een top-universiteit en ook internationaal gerenommeerd als onderzoeksuniversiteit. Gesproken met Prof. Masahiko Iwamura, Dean of the Graduate Schools for Law and Politics en Professor Shozo OTA en Professor Takashi ARAKI (beide goede contacten van Professor Guus Heerma van Voss), Professor Kazuhiro NAKATANI, Professor Kichimoto ASAKA en Professor Toshiyuki KANAI. Men probeert te internationaliseren maar omdat studenten vooral gericht zijn op het behalen van het Japanse bar exam waarvoor zij geen internationaalrechtelijke vakken nodig hebben, werkt de faculteit maar met een zeer klein aantal internationale partners samen. Daarnaast werkt het feit dat er alleen in het Japans gedoceerd ook belemmerend in de uitwisselingsmogelijkheden voor studenten. Wel zijn er mogelijkheden voor staff exchange, met name op het gebied van strafrecht en Europees recht.

Kyoto University - Faculty of Law/Graduate School of Law – Een zeer prestigieuze en en selectieve universiteit en een van de beste van Japan. Kyoto Law studenten hebben het hoogste slagingspercentage van het land voor het Japanse bar exam  (50%). Gesproken met Professor Yuko Nishitani (International Private and Business Law en verantwoordelijk voor internationalisering binnen de faculteit),  Professor Echi Yasuyuki (intellectual property law) en Kanno Chiyoko (Kyoto University Center Heidelberg). Enthousiast gesprek waarbij duidelijk werd dat internationalisering hier nog wel in de kinderschoenen staat, maar absoluut de aandacht heeft. Zo biedt de universiteit een speciaal programma aan voor internationale studenten – in het Engels – waarin naast vakken in o.a. Political Sciences en Economie, ook twee Engelstalige rechtenvakken worden aangeboden en zal de faculteit vanaf volgend jaar zelf ook een Engelstalig vak aanbieden op het gebied van international criminal law (verzorgd door een buitenlandse gasthoogleraar). Het plan is om dit op termijn verder te gaan uitbouwen. Daarnaast zijn visiting professors die een guest lecture willen verzorgen en onderzoek willen doen van harte welkom bij Kyoto Faculty of Law/Graduate School of Law. Dit kan voor een periode van een week tot een maand. Ook heeft men ambities om de aantallen uitwisselingsstudenten te vergroten.

Professor Yuko Nishitani komt in de tweede helft van januari 2018 naar Nederland en zal ook een bezoek brengen aan onze faculteit. Indien er interesse is in een verkenning van mogelijke samenwerking kan er contact opgenomen met mij: a.m.m.van.sandwijk@law.leidenuniv.nl zodat er een afspraak ingepland kan worden.