Christa Tobler gastdocente aan de Universiteit van Wenen over meervoudige discriminatie

Tijdens dit semester vindt aan de Universiteit Wenen de "19. Ringvorlesung Gender Studies" plaats. Op 21 november 2017 gaf Christa Tobler, hoogleraar Europees recht aan de Universiteit Basel (Zwitserland) en aan de Universiteit Leiden, een lezing over discriminatie op basis van meerdere gronden, waaronder ook discriminatie op basis van geslacht.

Dit betreft onder meer complexe gevallen van zogenaamde intersectionele discriminatie. Volgens recente rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie strekt het EU-recht zich niet uit tot gevallen van discriminatie, waar de ongelijke behandeling uit de combinatie van een aantal van gronden, maar alleen tot gevallen waar de discriminatie afzonderlijk kan worden vastgesteld op basis van die gronden. Hier kan dus alleen het nationale recht helpen. Equinet, het netwerk van de nationale gelijkheidscommissies, heeft hier een waardevol rapport over gepubliceerd.