Wordt Nederland een nog groter belastingparadijs?

In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet wordt het brievenbusbedrijven lastig gemaakt. Maar door een fikse verlaging van de winstbelasting voor bedrijven lijkt de rode loper te worden uitgerold voor de rest van de bedrijven.

Wordt Nederland een nog groter belastingparadijs?
Jan Vleggeert

Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, verwacht ook dat de brievenbusbedrijven zullen verdwijnen: “Een hoop bedrijven laten hun geldstromen via Nederland lopen omdat Nederland ze niet belast. Als je dat wél gaat doen dan zullen die bedrijven hun geldstromen waarschijnlijk via andere landen laten lopen.” Dit laat Vleggeert optekenen in het NRC Handelsblad.

Vleggeert is kritisch op de verlaging van de winstbelasting en het afschaffen van dividendbelasting. Nederland gaat volgens hem op deze manier mee in de ‘race to the bottom’. Toch worden de multinationals niet alleen maar het hof gemaakt, vanwege het schrappen van de renteaftrek voor bedrijven. Dit is volgens Vleggeert echter geen keuze van het kabinet: “Het is een maatregel die we van de EU moesten invoeren.”