Stem Fleur naar de VN

'Van jongs af aan ben ik bezig te kijken hoe ik iets kan bijdragen aan de wereld', zegt Fleur van Lit, student Geschiedenis en Midden-Oostenstudies. Nu wil ze dat doen door de standpunten van jongeren te bepleiten in de Verenigde Naties. Stem op haar! Dat kan van 23 tot 30 oktober.

Fleur wordt van drie dingen gelukkig in het leven: harp spelen, schaatsen en de wereld ontdekken. Dat laatste doet ze door veel te lezen, goede films te kijken, hard te studeren, verrassende reizen te maken en exotisch te koken. De wereld is al mooi, vindt ze, maar hij kan nog veel mooier. 'En dat is mijn vierde passie: de wereld een beetje mooier maken, dichtbij en ver weg.'

Delft en Ghana

Fleur is al van jongs af bezig de wereld een beetje mooier te maken. Dichtbij, door vrijwilligerswerk bij de Voedselbank Delft. En ver weg, door aan ontwikkelingsprojecten in India, Malawi en Ghana deel te nemen. 'Ook in mijn studies in Geschiedenis en Midden-Oostenstudies focus ik op onderwerpen als internationale politiek, sociale ontwikkeling en armoede. Zo hoop ik de wereld beter te gaan begrijpen, om die  uiteindelijk ook beter te maken.'

Het ideaal en de realiteit

Als Jongerenvertegenwoordiger hoopt Fleur nóg beter te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit met als doel die tot een mooiere plek voor een groter aantal mensen te maken. Is ze daarmee niet een wat naïeve wereldverbeteraar? 'Nee', zegt ze. 'Ik ben een idealistische realist.'

Op Fleurs website staat verder: 'De wereld is ingewikkeld. Alle ideeën en oplossingen zijn nodig. Iedereen moet gehoord worden. Ongeacht woonplaats, geslacht, achtergrond of wat dan ook. Het maakt mij niet uit wie je bent. Als je een goed idee hebt, laat van je horen! ' Het idee kan ter plekke naar Fleur worden gestuurd.

Stemmen kan van 23 t/m 30 oktober 20:45 uur.

Op 30 oktober sluiten in de Nacht van de Verenigde Naties de lijnen. Na het tellen van de stemmen wordt de winnaar bekendgemaakt.

Jongerenvertegenwoordigers gaan op zoek naar meningen en ideeën van Nederlandse jongeren over wereldproblemen en –oplossingen. Wat vinden jongeren van vluchtelingen? Wat voor oplossingen zien jongeren voor klimaatverandering? En hoe denken zij over de Europese Unie? Deze standpunten dragen Jongerenvertegenwoordigers vervolgens uit in de nationale én internationale politiek. Zo krijgen ook jongeren een stem in beleidsvorming en internationale beslissingen.

In Nederland zijn er vier Jongerenvertegenwoordigers: voor Duurzame Ontwikkeling, UNESCO, Europese Zaken en Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Fleur wil als Jongerenvertegenwoordiger naar de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties  Ze zal zich dus voornamelijk richten op onderwerpen als mensenrechten, armoede en vrede en veiligheid. Hoe kijken jongeren hier tegenaan? En – nog belangrijker – hoe kunnen zij bijdragen aan een eventuele oplossing?

De Jongerenvertegenwoordigers benadrukken niet alleen het belang van jongeren in de internationale politiek. Ze laten andere jongeren ook zien dat ze invloed hebben en verschil kunnen maken.