Rob Verpoorte ontvangt Egon-Stahl award in gold 2017

Emeritus hoogleraar Rob Verpoorte kreeg de hoogste wetenschappelijke onderscheiding van de Society for Medicinal Plant and Natural Product Research uitgereikt.

Tijdens het 65ste international congres van de Society for Medicinal Plant and Natural Product Research kreeg Rob Verpoorte de Egon Stahl in gold uitgereikt voor zijn gehele onderzoeksoeuvre op het gebied van farmaceutische biologie. Verpoorte nam de onderscheiding op 6 september 2017 in Zürich in ontvangst met een lezing over zijn levenswerk.

Carrière en onderzoek

Verpoorte studeerde farmacie aan de Universiteit Leiden, waar hij in 1976 promoveerde op het proefschrift Pharmacognostical studies of some African Strychnos species. Tussen 1976 en 1987 was hij universitair docent. In 1987 werd hij hoogleraar in de farmacognosie en de plantencelbiotechnologie aan de Rijksuniversiteit Leiden.

Verpoorte hield  zich aan de Universiteit Leiden bezig met onderzoek met betrekking tot fytochemie, geneeskrachtige planten, secundaire plantenstoffen, biosynthese en metabolomics. Hij richtte zich op de kennis van het secundaire metabolisme van planten en de mogelijkheden om dit te modificeren.