Object uit een Leidse collectie

Prent met het leven en werk van Goeie Mie

Een van de bekendste vrouwelijke seriemoordenaars ter wereld is Maria Swanenburg, geboren op 9 september 1839 aan de Langegracht 105 in Leiden. Maria, vanwege haar hulpvaardigheid ‘Goeie Mie’ genoemd, vermoordde in elk geval 27 en mogelijk meer dan 90 mensen.Ze vergiftigde haar slachtoffers met arsenicum en streek daarna de uitkering op van de (door haar zelf afgesloten) levensverzekeringen, in totaal enkele duizenden guldens – een fenomenaal bedrag in de 19e eeuw. Goeie Mie werd in 1883 gearresteerd en tot levenslang veroordeeld voor vier moorden.

De Leidse hoogleraren Teunis Zaaijer en Pieter de Koning onderzochten destijds in deze zaak zestien lijken, Eduard van der Burg voerde het toxicologisch onderzoek uit. Afgelopen jaar dook bij het NFI dit onderzoek op, waarvan jaren was gedacht dat het bij het bombardement op het Bezuidenhout verloren ging. Het is toen geschonken aan de Universiteitsbibliotheek Leiden. Vervolgens doneerde Ingrid Moerman, voormalig conservator van de Lakenhal en auteur van een boekje over Goeie Mie, haar exemplaar van de hier afgebeelde litho aan de Universiteitsbibliotheek.

Tegenwoordig kijken we naar Opsporing Verzocht en CSI, 135 jaar geleden werden de kranten gespeld en werd een poster met een stripverhaal over de moordzaken uitgebracht. Deze prent, gemaakt door Roelof Raar, toont leven en werk van Goeie Mie: de kronkelende slangen als verzinnebeelding van haar verdorven karakter, de vergiftiging en de slachtoffers, de opgraving van de lijken en de arrestatie van de moordenares, waarbij zelfs de figuur van de dikke besnorde Leidse politieagent Piet Schreuder herkenbaar is. Levensecht, daar houden de Leienaars van.

Tekst: Jos Damen
Dit artikel verscheen in Alumnimagazine Leidraad, nr.3 2017