Multinationals in het voordeel in concurrentiestrijd brillenketens

Er woedt een hevige concurrentiestrijd tussen grote opticien- en audicienketens als Specsavers en Hans Anders. Beide zaken willen zo goedkoop mogelijk zijn en gebruiken daarvoor dubieuze fiscale constructies.

Jan Vleggeert

Hans Anders koos voor een fiscale constructie via Luxemburg. De Nederlandse belastingdienst stak daar een stokje voor. Dit conflict dient nu bij de rechter. Specsavers draagt daarentegen de minste vennootschapsbelasting af. Moederbedrijf Guernsey kent namelijk geen winst- en geen dividendbelasting. Een waar belastingparadijs.

Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, geeft in NRC Handelsblad aan dat grote internationaal opererende bedrijven wel vaker voordelen hebben ten opzichte van de lokale ondernemer. ‘Multinationals kunnen gebruikmaken van de verschillende wetgeving in de verschillende landen. Daar is niet per se iets bijzonders aan de hand. Of dat ook wenselijk is, is een politieke vraag.’