Leidse wetenschappers in de prijzen tijdens Dutch Medicines Days

Maar liefst drie Leidse chemici en farmacologen ontvingen op 2 en 3 oktober onderscheidingen tijdens de FIGON / Dutch Medicines Days gehouden in Ede.

Mario van der Stelt

De Galenus Research medaille

Mario van der Stelt (LIC) won de Galenus Research Prijs 2017. Deze is ingesteld voor veelbelovende jonge onderzoekers op het gebied van fundamenteel of klinisch geneesmiddelenonderzoek. Van der Stelt is volgens de jury 'een groot researchtalent in de Nederlandse farmaceutische wetenschappen, dat in de komende jaren een belangrijke bijdrage zal leveren aan farmacochemisch onderzoek'. Hij ontving de onderscheiding voor zijn werk aan de therapeutische toepassingen van endocannabinoiden. Daarbij maakt hij gebruik van de nieuwste chemisch-biologische technologie, aldus het juryrapport.

Nathalie Ortiz Zacarias

Nathalie Ortiz Zacarias werd in Ede de winnaar van de PhD-competitie. Ortiz Zacarias is promovendus in de groep van Laura Heitman en Ad IJzerman (LACDR). Haar winnende presentatie ging over de structuur van de CC chemokine receptor 2. Haar onderzoek hierover publiceerde ze in december 2016 in Nature.

Anthe Janssen

Promovendus Anthe Janssen won de prijs voor de beste presentatie in de sectie Farmacochemie. Janssen behoort tot de groep Moleculaire Fysiologie van Mario van der Stelt (LIC). Hij presenteerde werk dat afgelopen zomer werd gepubliceerd in Science. Janssen zal als Nederlandse vertegenwoordiger meedingen in de Europese competitie voor Young Medicinal Chemist of the Year. Die competitie vindt plaats op het congres van de Europese Federatie Medicinal Chemistry in Ljubljana in september 2018.