Forensisch archeologe Hayley Mickleburgh wint eerste Nationale Postdocprijs

Forensisch archeologe Hayley Mickleburgh heeft de eerste Nationale Postdocprijs gewonnen. De prijs wordt uitgereikt door De Jonge Akademie en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Mickleburgh, die bestudeert hoe lijken vergaan en skeletten uit elkaar vallen, ontvangt 10.000 euro om vrij te besteden aan onderzoek.

Op een zogeheten 'body farm' in Texas onderzoekt Mickleburgh hoe de houding waarin iemand is begraven, van invloed kan zijn op de verdere ontbinding. Ze gebruikt methodes uit de archeologie, forensische studies, biologie en geochemie. Mickleburgh ontdekte onder andere dat het schouderblad soms veel eerder in de ontbinding loslaat dan gedacht. Dat is nuttige informatie voor misdaadonderzoekers en voor archeologen die grafrituelen onderzoeken.

De jury roemt het feit dat Mickleburgh haar kennis niet alleen met wetenschappers deelt, maar ook met een breed publiek. Mickleburgh maakt bijvoorbeeld samen met de Universiteit Maastricht een 3D-animatie van een ontbindend lichaam. Studenten, onderzoekers, rechercheurs en het brede publiek kunnen die animatie in de toekomst gebruiken.

Nationale Postdocprijs

De Nationale Postdocprijs is in 2017 ingesteld door De Jonge Akademie en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). De prijs is bedoeld voor postdoconderzoekers en universitair docenten die excellent wetenschappelijk onderzoek uitvoeren met (potentieel) grote maatschappelijke impact. De onderzoekers worden genomineerd door directeuren van Nederlandse onderzoeksinstituten en door hoogleraren.

Lees meer bij De Jonge Akademie