Student Olivier Fajgenblat wordt nieuwe assessor Humanities

Op 1 september 2017 gaf Aurelie van ‘t Slot het assessor-stokje door aan Olivier Fajgenblat. Deze derdejaars student Film- en literatuurwetenschap zal als nieuwe assessor van Geesteswetenschappen de belangen van studenten in het faculteitsbestuur gaan behartigen. Even kennismaken met deze ambitieuze Belgische student.

Wat is een assessor?

Elk faculteitsbestuur van de Universiteit Leiden heeft een student-lid, ook wel de assessor genoemd. Deze behartigt de belangen van studenten op allerlei terreinen. Ook houdt de assessor een vinger aan de pols bij de studieverenigingen en studentenorganisaties op universitair niveau en fungeert hij of zij als schakel tussen deze partijen en het faculteitsbestuur. Contact met de assessor

Van schrijver naar academicus

Olivier Fajgenblat heeft zin in de start van zijn termijn. “Ik wil er heel veel energie in steken”, zegt hij vastberaden. Hij zit in zijn derde jaar van Film- en literatuurwetenschap en hoewel hij oorspronkelijk zijn studie koos om schrijver te worden, heeft hij in Leiden zijn passie voor de literatuurfilosofie ontdekt. Maar eerst zal Olivier vanaf september als assessor hét aanspreekpunt zijn voor alle studenten Geesteswetenschappen.

Net over de grens

Olivier komt van net over de grens tussen Vlaanderen en Wallonië, uit het Waalse dorpje Genval. Hij kwam “volledig out of the blue Nederland binnengebuiteld”, zegt hij. De unieke combinatie van literatuur- en filmwetenschap aan de Universiteit Leiden zorgde ervoor dat hij zijn pijlen richtte op Nederland. “Maar toen ik hier kwam kende ik niemand. Ik weet nog heel goed dat mijn ouders me afzetten bij de slaapzaal van de El Cid [introductieweek] en tegen me zeiden: ‘als je het niet leuk vindt komen we je wel halen hoor’”, lacht hij.

Leerzame ervaringen

Zijn ouders hebben hem gelukkig nooit hoeven ophalen. Olivier is inmiddels helemaal op zijn plek in Leiden. Sterker nog: hij is drukker dan ooit. Naast zijn studie deed hij commissiewerk bij studentenvereniging SSR, was hij voorzitter van studievereniging Maktub en zette hij met een groep studenten het Faculteitssymposium op.

“Al deze ervaringen stoomden me klaar voor het assessorschap. De afgelopen jaren in Leiden heb ik zoveel geleerd. Met als hoogtepunt het opzetten van het Faculteitssymposium. Het begon als een klein idee, omdat ik iets leuks wilde organiseren met alle studieverenigingen. Maar we hebben het tot de laatste dag kunnen trekken. Dat het symposium geworden is wat het geweest is, met een lezing van Kader Abdolah in een vol Klein Auditorium, overtrof onze wildste dromen.”

Studenten hebben een stem

Waar kijkt hij het meest naar uit in het komende jaar? “Ik kijk uit naar het uitgebreide kijkje in de keuken bij de universiteit en faculteit. Ik kijk er ook heel erg naar uit om veel mensen te gaan ontmoeten, zoals de nieuwe besturen van studieverenigingen en de faculteitsraad.”

Naast dat studenten bij hem terecht kunnen met klachten of vragen, wil Olivier het komende jaar de keten van medezeggenschap beter onder de aandacht gaan brengen. “Ik denk dat een meerderheid van de studenten niet weet dat ze een stem hebben binnen de faculteit en dat hun mening ertoe doet bij besluitvorming. Dit wil ik duidelijker voor het voetlicht gaan brengen.”

Zoek contact met de assessor

Voor suggesties, vragen of klachten over facultaire zaken kunnen studenten contact opnemen met de assessor via assessor@hum.leidenuniv.nl.

Contactpagina van de assessor