Ziekenhuizen zijn #NotATarget: LUMC steunt actie Artsen zonder Grenzen

Nog steeds zijn ziekenhuizen en zorgverleners in oorlogsgebieden regelmatig een doelwit. Dat mag niet gebeuren. Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) steunt daarom #NotATarget: een oproep van Artsen zonder Grenzen om geweld tegen medische voorzieningen te stoppen, met een handtekeningenactie en een forumdiscussie op 28 september.

Pancras Hogendoorn, lid van de Raad van Bestuur en decaan, zette namens het LUMC zijn handtekening onder de petitie van Artsen zonder Grenzen (AzG). Het LUMC organiseert daarnaast samen met AzG een forumdiscussie donderdag 28 september, van 17.00-19.00 uur in Den Haag. 'Medische zorg in oorlogsgebieden moet te allen tijde op een veilige manier verleend kunnen worden. Dat is een boodschap die we zo luid mogelijk moeten uitspreken,' aldus Hogendoorn. Met de campagne #NotATarget wil AzG de Nederlandse regering oproepen om echt iets te doen voor veilige medische hulp in conflictgebieden. Lees meer bij het LUMC >

Teken de petitie #NotATarget

Teken vooral ook de petitie als u vindt dat ziekenhuizen geen doelwit mogen zijn.

Forumdiscussie 28 september

In het kader van #NotATarget organiseren het LUMC en AzG op donderdag 28 september een forumdiscussie waar panelleden vanuit het LUMC, het Kalshoven-Gieskes Forum voor Internationaal Humanitair Recht, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en AzG aan deel zullen nemen. De discussie vindt plaats van 17.00 tot 19.00 uur op de Spaanse trappen in het Wijnhaven-gebouw van de Universiteit Leiden (Campus Den Haag), Turfmarkt 99. Wilt u deze bijeenkomst ook bijwonen? Meld u hier (gratis) aan.