Een lunch met Frank Baumgartner

Donderdag 21/09 vond er een lunchpresentatie plaats in Wijnhaven door Prof. Frank Baumgartner, Richard J. Richardson Distinguished Professor of Political Science at the University of North Carolina at Chapel Hill.

Baumgartner maakte gebruik van grote databases met meer dan 20 miljoen auto aanhoudingen in de staat North Carolina, hij onderzocht of de aanhoudingen leidden tot auto zoekingen en of daar verschillen in zaten per ras. Hij vond dat de auto’s van donkere mannen relatief vaak onderzocht werden. En volgens Baumgartner is dit niet zonder gevolg. De lunch presentatie droeg de titel: ‘How policing can affect democratic participation’ en Baumgartner legt uit dat donkere mannen een negatieve associatie krijgen met de overheid door de zoekingen van de politie. Blanke mannen en vrouwen associëren de overheid met positieve services zoals school en de post. Donkere mannen die te pas en te onpas worden aangehouden om onderzocht te worden, wat volgens Baumgartner buiten proportie vaak gebeurd, associëren de overheid met de politie en de gevangenis. Baumgartner stelt: ‘How can they love the government, when the government does not love them back?’.

Onder het genot van een lunch kregen de luisteraars de kans vragen te stellen. We kijken terug op een geslaagde middag.