Vijf redenen om de Nacht van Kunst & Kennis te bezoeken

Het Rapenburg staat op 16 september in het teken van de Nacht van Kunst & Kennis. Met meer dan honderd acts is er voor ieder wat wils. Wij kozen alvast vijf leuke optredens voor je uit.

1. Neem een kijkje in een Leidse gracht

Geloof het of niet, maar Leiden heeft een officiële stadssnorkelaar. Aaf Verkade zwemt wat af in het Leidse stadswater en komt daarbij van alles tegen. Niet alleen afgedankte fietsen, maar ook bijzondere beesten en planten. Op de Nacht van Kunst & Kennis vertelt ze er alles over. De snorkelaar doet dat op een geweldige locatie: middenin de grote vijver van de Hortus botanicus.

2. Bezoek de verborgen plekken van Leiden

Dus jij denkt dat je Leiden goed kent? Wij durven te wedden dat er plekken zijn die jij nog nooit hebt gezien! Tijdens één van de rondleidingen in de Nacht van Kunst & Kennis ontdekt je de stad op een heel andere manier. Je gaat ondergronds in de vele gangenstelsels, ontdekt de voormalige kraakpanden in de stad, en je ziet het Rapenburg van de achttiende eeuw met behulp van virtual reality. Pas daarna kun je zeggen dat je écht alles van je stad weet.

3. Luister naar de lekkerste hiphoptracks

Zijn rap en hiphop jouw ding? Dan kun je deze avond terecht in de sociëteit van studentenvereniging Augustinus. Op het programma staat onder meer Yung Internet. De Amsterdamse rappers maakten onlangs nog furore op hiphopfestival Appelsap, maar staan binnenkort dus op het Rapenburg. Ook Yung Nnelg zie je bij Augustinus. Deze up-and-coming rapper stond eerder in het voorprogramma van de Jeugd van Tegenwoordig. Oh en nu je er toch bent: kom in het Academiegebouw even luisteren naar wijze woorden van Brainpower, de veelgeprezen veteraan van de nederhop.

4. Eet bloemen in de Hortus botanicus

De meeste mensen zetten een bloemetje in een vaas op de keukentafel. Maar wist je dat sommige bloemen ook best goed te eten zijn? Kom zelf maar proeven in de Hortus botanicus tijdens de eetbare bloementour. Tijdens het eten van de bloemen hoor je trouwens fijne wereldmuziek in de Hortus. De Angolse muzikant Chalo Correia en de Zambiaanse rockband W.I.T.C.H. geven acte de présence.

5. Hoor hoe je iemand beter kunt maken … met poep

Het stinkt een uur in de wind en je spoelt het liefst zo snel mogelijk door het toilet. Maar vergis je niet: een drol kan ook een belangrijk medicijn zijn. In je darmflora zitten namelijk allerlei gezonde bacteriën die zieke mensen beter kunnen maken. Het Leids Universitair Medisch Centrum is dan ook hard op zoek naar donoren voor de fecestransplantatiebank – of in gewoon Nederlands: de poepbank. Ed Kuijper gaat op 16 september zijn stinkende best doen om jou daar alles over te vertellen. Locatie: de sociëteit van Augustinus.

Studenten krijgen korting

De kaartverkoop is begonnen. Voor 17,50 euro bezoek je alle activiteiten van de Nacht van Kunst & Kennis. Ben jij student? Dan betaal je slechts 15 euro. Koop je tickets op de website.

Alumnus en naar de Nacht? Bezoek het alumni-event

Voorafgaand aan de Nacht van Kunst & Kennis opent de Universiteit Leiden haar deuren speciaal voor haar alumni. Of u nu recent bent afgestudeerd of decennia geleden: u bent allen welkom op het Leiden Alumni Event. Met een speciaal programma met onder meer een rondleiding door de nieuwe Asian Library en een voordracht van schrijver Ilja Leonard Pfeijffer. Na een borrel en het diner kunt u aansluitend door naar de Nacht van Kunst & Kennis. Meer informatie en aanmelden.