VENI beurs voor Anke Ramakers en Hilde Wermink

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan twee onderzoekers van het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden, Anke Ramakers en Hilde Wermink, een Veni-financiering verleend. Deze beurs biedt deze criminologen de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun eigen ideeën verder te ontwikkelen.

In totaal kende NWO dit jaar aan 154 onderzoekers een Veni-financiering toe. Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. De financiering, van maximaal 250.000 euro, is bedoeld voor excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Ruim 1100 onderzoekers dienden een aanvraag voor een Veni in. Met de 154 toekenningen investeert NWO in totaal 38,3 miljoen euro in vrij en nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek.

Hieronder een korte samenvatting van hun projecten

Aan het werk, uit de problemen?
Dr. A.A.T. (Anke) Ramakers (v), UL – Criminologie

Vanuit de gedachte dat werk succesvolle re-integratie vergroot, wordt getracht inactieve ex-gedetineerden te begeleiden naar werk. Dit project helpt theorie en evidence-based beleid te ontwikkelen door (1) oorzaken van inactiviteit te onderzoeken en (2) na te gaan wat de effecten van verschillende typen banen en typen inactiviteit op recidive zijn.

Schadelijke of gunstige effecten van gevangenisstraf?
Dr. H.T. (Hilde) Wermink (v), UL, - Criminologie

Gevangenisstraf is meestal de zwaarste straf die kan worden opgelegd. Het is echter onduidelijk in hoeverre door gevangenisstraffen beoogde strafrechtdoelen worden gerealiseerd. Deze studie onderzoekt of gevangenisstraf werkt om herhalingscriminaliteit te verminderen, voor wie het werkt, en hoe gevolgen kunnen worden begrepen. Met deze kennis kunnen straffen effectiever worden ingezet.