Ervaar de zonsverduistering in de Leidse Sterrewacht

In een groot deel van Noord-Amerika is op maandag 21 augustus een volledige zonsverduistering te zien. In de Oude Sterrewacht in Leiden kun je komen kijken naar een livestream van deze bijzondere gebeurtenis.

De zonsverduistering zal geleidelijk over de Verenigde Staten trekken, van de staat Oregon in het Noordoosten tot South Carolina in het Zuidwesten. In Nederland wordt de zon slechts voor een klein deel verduisterd. Dankzij een livestream uit de Verenigde Staten kunnen liefhebbers in Leiden toch de volledige zonsverduistering meemaken.

Lezing en livestream

De gratis toegankelijke avond zal om half acht ’s avonds starten met een lezing van de Leidse promovendus Vikram Radhakrishnan. Na de lezing zal de livestream getoond worden, en is er live contact met Leidse wetenschappers die zich momenteel in de Verenigde Staten bevinden. Daarnaast zijn er sterrenkundestudenten aanwezig om alle prangende vragen te beantwoorden.

Leidse wetenschappers in de VS

Verschillende Leidse wetenschappers zijn op dit moment in de Verenigde Staten om de zonsverduistering waar te nemen. Huib Intema bevindt zich in Wyoming, Matthew Kenworthy in Idaho, Benne Holwerda in Kentucky en Vincent Kofman in Tennessee. Daarnaast organiseert sterrenkundige Jorge Rivero een workshop voor vluchtelingkinderen op de Canarische eilanden.