Beach workshop: ‘So you have a degree in Science. Now what?’

Ruim zeventig promovendi uit Leiden en Delft kwamen op 13 juli bijeen op het strand van Katwijk voor een workshop van de Casimir Research School: ‘So you have a degree in Science. Now what?’

Professor Ruud Tromp verzorgde de lezing van de avond, waarin hij sprak over carrières buiten de academische wereld. Tromp is verbonden aan de Universiteit Leiden maar werkt het grootste deel van zijn tijd op het Thomas J. Watson Research Center van IBM in de Verenigde Staten. Hij bracht de stelling dat slechts een klein percentage promovendi het uiteindelijk schopt tot hoogleraar, terwijl de ruime meerderheid de ambitie heeft om daadwerkelijk dit smalle carrièrepad te volgen. Het is onvermijdelijk dat de meesten van hen ergens anders terecht komen. Met dat in het achterhoofd pleitte Tromp ervoor dat jonge onderzoekers alvast moeten rondkijken naar andere carrièreopties in het bedrijfsleven, omdat er nog een compleet nieuwe wereld te ontdekken valt buiten het relatief kleine academische circuit.

Na afloop van de lezing nodigde Casimir—de gezamenlijke onderzoeksschool van de Leidse en Delftse natuurkunde—alle deelnemers uit voor informele discussies onder het genot van een strandbarbecue naast de ondergaande zon.