Omvangrijke Vidi-subsidie voor 5 geesteswetenschappers

Vijf talentvolle Leidse geesteswetenschappers hebben een Vidi-onderzoekssubsidie van 800.000 euro binnengesleept waarmee ze een eigen onderzoekslijn op gaan zetten of uitbouwen.

Winnaars

Alicia Schrikker, Lara Weiss, Victoria Nyst en Karène Sanchez ontvangen allen de subsidie samen met toekomstige Leidse geesteswetenschapper Jenneke van der Wal die momenteel nog bij Harvard University zit. Van der Wal strijkt binnenkort neer bij het Leiden University Centre for Linguistics, waar dan maar liefst drie Vidi-laureaten rondlopen.

In totaal zullen elf Leidse onderzoekers een Vidi-subsidie ontvangen, dat is bovengemiddeld.

De onderzoeken

Alicia Schrikker

Titel: Institutioneel geheugen en koloniale cultuur
Hoe legitimeerden Nederlandse koloniale ambtenaren hun werk? Om deze vraag te beantwoorden wordt in dit project koloniaal bronnenmateriaal onderzocht wat tot op heden nauwelijks is gebruikt. De hypothese is dat Nederlanders in de wisselwerking tussen lokale praktijk en politieke theorie een blijvende visie op de legitimiteit van kolonialisme ontwikkelden.
Meer over Alicia Schrikker

Lara Weiss

Titel: Veranderingen in de religie van het oude Egypte aan de hand van dodenstad Sakkara
In het oude Egypte was religie, net als nu, aan constante veranderingen onderhevig. Die veranderingen worden onderzocht in de dodenstad Sakkara aan de hand van individuele en groepspraktijken, transmissie van teksten/decoratie, evenals het veranderende landschap. Met deze multidisciplinaire benadering voegt het project historische diepte toe aan de vraag hoe tradities gevormd, gewijzigd of zelfs opnieuw uitgevonden worden.
Meer over Lara Weiss

Victoria Nyst

Titel: From Gesture to Language
Nyst gaat de gebaren van (horende) mensen vergelijken met gebarentalen die ontstaan zijn in dorpen met veel erfelijke doofheid in West Afrika, om te kijken in hoeverre grammaticale verschillen in gebarentalen terug te voeren zijn op crossculturele verschillen in (hand)gebaren.
Meer over Victoria Nyst

Karène Sanchez

Titel: CrossRoads: European cultural diplomacy and Arab Christians in Palestine
In het Palestina tussen 1920 en 1950 gebruikten zowel Europese grootmachten als de Katholieke en de Orthodoxe kerk cultuur als een middel om hun invloed te vergroten. In dit project wordt onderzocht hoe dit de vorming heeft beïnvloed van de culturele identiteit van twee Arabisch-christelijke gemeenschappen, de Orthodoxe en de Grieks-Katholieke.
Meer over Karène Sanchez

Jenneke van der Wal

Titel: Hoe grammatica informatie organiseert
Grammatica verschilt van taal tot taal. In veel Europese talen staan grammaticale rollen als onderwerp en lijdend voorwerp centraal, dienend als bouwstenen voor veel huidige universele modellen. Maar die traditionele modellen zijn ontoereikend voor de Bantoetalen. Samen met Afrikaanse taalkundigen wordt er een nieuw, omvattender model ontwikkeld gebaseerd op prominentie.
Meer over Jenneke van der Wal

Vernieuwingsimpuls

De Vidi is een onderzoekssubsidie uit de Vernieuwingsimpuls van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met een Vidi kunnen postdocs met een aantal jaren onderzoekservaring met maximaal 800.000 euro een innovatieve onderzoekslijn opzetten of uitbouwen. Ze kunnen ook andere onderzoekers aanstellen.