Moritz Jesse spreekt op World Conference of the Association for the Study of Nationalities in New York

Dr. Moritz Jesse, universitair hoofddocent Europees Recht bij het Europa Instituut Leiden, heeft de leden en het publiek van het panel "Burgerschap en de Vluchtelingencrisis" toegesproken bij de World Conference of the Association for the Study of Nationalities in New York die plaatsvond aan de Columbia University, New York.

Moritz presenteerde het paper ‘De aankomst van de" Andere (en) ": Wat kunnen we als 'Naties' leren van de wetgevende veranderingen na de 'Vluchtelingencrisis' van 2015?'. In zijn bijdrage schetste hij de reactie van de Europese Unie en haar lidstaten op de grote instroom van vluchtelingen in en voor de zomer van 2015. Moritz richtte zich op de min of meer succesvolle pogingen om op EU niveau op de crises te reageren en de min of meer succesvolle pogingen om ongecoördineerde nationale reacties te voorkomen. Hij ​​concludeerde dat de manier waarop immigranten, inclusief vluchtelingen, door middel van gecoördineerde Europese actie worden gedefinieerd, beheerd en uiteindelijk uit de EU worden gehouden, het uitgangspunt voor een Europese definitie van 'andersheid' in het (gezamenlijke) immigratie- en asielrecht kan zijn.

De World Conference of the Association for the Study of Nationalities in New York is een jaarlijks evenement georganiseerd door het Harriman Institute voor Russische, Eurasische en Oost-Europese Studies aan de Columbia University. Het vindt plaats in de lente en maakt het om ongeveer 800 onderzoekers uit de hele wereld mogelijk hun standpunten over nationalisme, etniciteit, geweld, conflicten, economische ontwikkeling en andere onderwerpen uit te wisselen.