Alle aandacht van Leidse wetenschappers op de Klokhuisvragendag

Jiska Peper bemant de vraag-maar-raak-balie op de Klokhuisvragendag in Nemo op 25 juni. Neeltje Blankenstein en Lara Wierenga vertellen aan een zaal vol kinderen wat er gebeurt in je brein als je verliefd bent. ‘Vingers omhoog! Wie is er hier verliefd?’

Waar is liefde van gemaakt?

‘Ik heb stiekem een crush op Freek Vonk’, bekent ontwikkelingspsycholoog Neeltje Blankenstein aan de kinderen. Dan ben ik helemaal blij als ik hem zie, maar ik voel ook een beetje spanning in mijn lijf. En ik zou hem wel willen knuffelen.’ Blankenstein en Wierenga voeren de kinderen en hun ouders mee in een spannend verhaal over verliefdheid, hormonen en je brein. Waar is liefde van gemaakt? Dopamine zorgt voor dat blije gevoel, adrenaline voor de spanning en oxytocine is een moeilijk woord voor knuffelhormoon. Maar dan ook weer niet zó moeilijk, dat een vragenstellertje het er bijna foutloos uitkrijgt tijdens deze lezing met demonstratie ‘Is liefde wetenschappelijk te bewijzen’. Zou je van die drie hormonen trouwens een drankje kunnen mixen, zodat je verliefd wordt? Een assistent in labjas gaat aan de slag.

Leidse wetenschappers Neeltje Blankenstein en Lara Wierenga, de labassistent en Klokhuispresentator Nienke

‘Ik ben ook verliefd’

Tijdens de duo-presentatie van de twee Leidse wetenschappers houdt Klokhuispresentator Nienke een microfoon onder de neus van kinderen met een vraag. ‘Hoelang duurt het voor de liefde voorbij is?’ Wierenga weet uit haar ervaring met haar opa en oma dat liefde heel lang kan duren. ‘Hoe kan het dat je toch in een keer zomaar boos op iemand wordt?’ Dat zou dan weer verband kunnen houden met dat spanningshormoon. ‘Welk stofje komt er vrij als je liefdesverdriet hebt?’ Wierenga oppert dat er juist minder van die stofjes vrijkomen. En dat onderzoekers hebben ontdekt dat bij leuke dingen doen die stofjes weer worden aangemaakt. Zodat je misschien maar beter leuke dingen kunt gaan doen als je liefdesverdriet hebt. ‘Kun je ook op twee mensen tegelijk verliefd zijn?’ Ga daar maar eens aanstaan als wetenschapper. Dan is ‘Ik ben ook verliefd’ gemakkelijker.

Vraag-maar-raak

Elk jaar komen kinderen naar de Klokhuisvragendag in Nemo voor antwoorden op hun vragen en natuurlijk voor een fotomoment met hun favoriete Klokhuispresentator. Vragen vooraf mailen maakt het makkelijker om de vraag te koppelen aan de juiste expert. Wetenschappers nemen in diverse rondes alle tijd voor een tafelgesprekje met kind en ouder(s) over wetenschap. Ter plekke een vraag stellen kan ook. Teams van twee wetenschappers wisselen elkaar af om in te spelen op vragen, die overal over kunnen gaan. Peper heeft het zichtbaar naar haar zin aan deze  vraag-maar-raak-balie. ‘Kunnen kinderen beter ruiken dan ouders? Want mijn vader ruikt het nooit als eten bedorven is en ik wel!’ Peper antwoordt dat je steeds beter ruikt naarmate je ouder wordt, maar dat dat dus niet perse voor iedereen geldt!’ En Mare is tevreden over het antwoord op haar vraag ‘Hoelang staan bloemen in een vaas?’ Peper: ‘Twee weken, maar dan moet je wel een beetje voeding en water geven.’

Mare: ‘Hoelang staan bloemen in een vaas?