20 jaar Lorentz Center: ideeën ontwikkelen in een wetenschappelijke bubbel

Het twintigjarig bestaan van het Lorentz Center werd op 28 juni 2017 gevierd met de opening van een tentoonstelling in de Oude UB door de Leidse burgemeester Henri Lenferink. Al twee decennia biedt het Center afzondering aan internationale groepen alfa- bèta- en gammawetenschappers die één vraagstuk willen uitdiepen.

Het Lorentz Center geeft letterlijk de ruimte aan wetenschappers uit verschillende landen die vanuit meerdere invalshoeken hun licht laten schijnen over één mono- of multidisciplinair wetenschappelijk vraagstuk. Dat gebeurt in workshops van maximaal vijf dagen. Aanvankelijk was alleen de bètawetenschap welkom, de laatste jaren staat het Center ook open voor alfa- en gamma-workshops.

Curator Marthe Sophie, bezig met de inrichting van de tentoonstelling.

Toekomst van een vakgebied

Een workshop kan over van alles gaan. Veel workshops gaan over de vraag: waar gaat het heen met het vakgebied? De deelnemers werken dan aan een gezamenlijke onderzoeksagenda. Dit kan resulteren in een subsidie-aanvraag. Er hebben gedenkwaardige workshops plaatsgevonden die de koers van de wetenschap voor langere tijd hebben bepaald. Maar er is bijvoorbeeld ook gewerkt aan een nieuwe opzet voor het informatica-onderwijs in het voortgezet onderwijs. Soms wordt een workshop gekoppeld aan een summerschool voor promovendi. Sinds 2010 zijn er tevens workshops waarin samen met het bedrijfsleven over de concrete oplossing van een probleem wordt nagedacht. Deze study groups with the industry zijn er inmiddels op de vakgebieden Physics, Life Sciences en ICT. Ze brengen private en academische sectoren dichter bij elkaar.

Innovatieve bubbel

Deelnemers zijn in de regel razend enthousiast over het concept van het Lorentz Center: waar anders kun je je met vakgenoten ongestoord concentreren op één wetenschappelijk vraagstuk, weg van de waan van de dag? 'Het voelt als een mini-sabbatical', zei een deelnemer ooit treffend. De focus ligt niet op lezingen of voordrachten, het draait vooral om gezamenlijk nadenken, brainstormen en ideeën uitwisselen in een ontspannen sfeer. Alle praktische zaken worden uit handen genomen door de staf van het Center, de deelnemers kunnen zich terugtrekken in een wetenschappelijke, innovatieve bubbel. Het Center is hierop ingericht. Zo kan overal op de muren worden geschreven en geschetst om een idee te verduidelijken, zelfs in de keuken.

84 workshops in 2017

Dit jaar organiseert het Lorentz Center 84 workshops, waaraan bijna 3000 wetenschappers uit ruim vijftig landen deelnemen. Er waren zoveel aanvragen dat het Lorentz Center er in 2012 een tweede locatie bij heeft gekregen. In het Oortgebouw kunnen groepen tot 55 deelnemers terecht, in het Snelliusgebouw groepen tot 25 deelnemers.

Ook een workshop organiseren?

Wie overweegt ook een workshop te organiseren kan informatie vinden op de website van het Lorentz Center of contact opnemen met Henriette Jensenius (jensenius@lorentzcenter.nl). De deadlines voor indienen van voorstellen zijn 15 januari, 15 mei en 15 september.

Het Lorentz Center wordt op fifty/fifty-basis gesteund door de Universiteit Leiden en NWO. Het is verder mogelijk om bij NWO aanvullende financiering voor een workshop aan te vragen.

(CH)

Over de tentoonstelling 'Beyond the edge of research'
Curator Marthe Sophie ontwikkelt artistieke projecten en is zelf ook kunstenaar. Ze is geïnteresseerd en wetenschap, in het bijzonder het onzichtbare daarvan. De tentoonstelling in de Oude UB bestaat uit affiches van de workshops die in de loop van de jaren door diverse kunstenaars en vormgevers zijn gemaakt. Vaak gingen workshops over abstracte onderwerpen of over wetenschap die niet zichtbaar is, zoals quantummechanica. Wat Sophie fascineert is hoe daar bij de makers van de affiches toch een beeld bij is ontstaan. Deze prachtige beelden wil ze laten zien.

Beyond the edge of research
Oude UB, Rapenburg 70, Leiden
Tijdens kantooruren