In gesprek met faculteitsbestuurders

Negen studenten lunchten op 26 april met faculteitsbestuurders Egbert Fortuin (vicedecaan) en Aurelie van ’t Slot (assessor) in de faculteitskamer van Geesteswetenschappen. Studente Koreastudies Suzé Klok was aanwezig en had er zin in: “Heel leuk om op deze manier met het bestuur in gesprek te kunnen gaan.”

Horen wat er leeft

Omdat de derde verdieping van het Lipsius gebouw - waar het faculteitsbestuur huist - soms ver weg voelt van de dagelijkse praktijk van studenten, organiseert het bestuur de komende tijd een serie informele lunches waarbij ze in gesprek gaan met studenten over hun studie en de faculteit.

De serie werd op 26 april afgetrapt met bachelorstudenten, die zich vooraf konden opgeven voor de lunch. Vicedecaan Egbert Fortuin: “Ik wil de afstand tussen bestuur en studenten graag kleiner maken. Ik ben ervan overtuigd dat er altijd dingen zijn waar we beter op kunnen letten en hoor graag wat er onder studenten leeft.”

Aurelie van ’t Slot heeft in haar functie als assessor al veel contact met studenten, maar bijna altijd in formele setting, bij haar op kantoor. “Een lunch heeft toch een andere sfeer”, zegt ze. “En het leuke is dat studenten nu echt aan zet zijn om ons te vertellen wat de faculteit volgens hen nodig heeft.”

Studenten aan het woord

Van het belang van aandacht voor de arbeidsmarkt en communicatie naar studenten tot buitenlandverblijven. Tijdens de lunch kwamen allerlei onderwerpen aan bod, ingebracht door de studenten zelf. Studente Suzé Klok had een vraag over de toekomst van de Asian Library. “Deze wordt binnenkort opengesteld voor iedereen en als bestuurslid van de studievereniging van Koreastudies wil ik graag dat we onze exclusieve toegang in ieder geval tijdens de tentamenperiodes kunnen behouden.”

Vicedecaan Geesteswetenschappen Egbert Fortuin en assessor Aurelie van 't Slot bij de lunch

Na afloop

“De studenten verdienen complimenten voor hun inzet!”, zegt Egbert Fortuin na afloop van de bijeenkomst waarbij veel verschillende punten ter tafel gebracht werden. “Sommige dingen had ik al eerder gehoord, maar andere waren nieuw voor mij. Zo’n lunch is een goede manier om te horen wat er leeft, zodat we het studentenperspectief mee kunnen nemen naar het bestuur.”

Ook Aurelie van ’t Slot was erg te spreken over de inzet van de studenten. “De bijeenkomst was erg geslaagd!”, zegt ze. “Het was erg inspirerend en een verademing om een keer op een informele manier, zonder agenda te vergaderen. Ik ben met name verrast over de manier waarop studenten heel scherp belangrijke verbeterpunten aanstipten. Veel punten hebben reeds de aandacht van het bestuur, maar desalniettemin goed om deze nog eens rechtstreeks van studenten te horen.”

Studente Suzé Klok vond de bijeenkomst heel gezellig en ongedwongen. Verwacht ze dat het bestuur iets gaat doen met haar vragen over de Asian Library? “Ik verwacht niet meteen een definitief antwoord op mijn vraag, maar ik ben zeker verder geholpen”, zegt ze. “Egbert en Aurelie hebben me doorverwezen naar de juiste personen en hebben beloofd het punt op de agenda te zetten bij het bestuur. Ik heb heel veel van de lunch opgestoken, ik raad het alle studenten aan zich voor de volgende op te geven.”

Later dit jaar zal er een lunch met masterstudenten plaatsvinden. De exacte datum hiervan wordt later bekend gemaakt.