Jorrit Rijpma spreekt over het Europees visumbeleid in Kuala Lumpur

Op 8 en 9 mei nam Jorrit Rijpma, universitair hoofddocent verbonden aan het Europa Instituut, deel aan een workshop in Kuala Lumpur over een gemeenschappelijk ASEAN visa.

Tijdens de workshop bespraken deelnemers uit verschillende ASEAN landen (the Association of Southeast Asian Nations) over de mogelijkheden tot invoering van een gemeenschappelijk visum. Jorrit Rijpma was uitgenodigd om een presentatie te geven over het Europees gemeenschappelijk visumbeleid in de context van Schengen. Hij liet zien dat hoewel dit beleid zich heeft ontwikkeld tegen een geheel andere achtergrond, namelijk het afschaffen van controles aan de binnengrenzen, de Europese ervaring wel degelijk iets kan leren over de moeilijkheden die het invoeren van welk gemeenschappelijk visumbeleid dan ook met zich meebrengt.

De workshop werd georganiseerd door Europol, binnen het kader van het EU-ASEAN migratie en grensbeheer programma II.