Jelle van Buuren in Pauw over aanslag Manchester

Jelle van Buuren, universitair docent verbonden aan het Instituut Security and Global Affairs, was op dinsdag 23 mei te gast bij Pauw. Als terrorisme-expert sprak hij over de aanslag in Manchester bij het concert van popster Ariane Grande.

Ook aanwezig waren directeur van The Security Company Gerard van Duykeren en een vader die met zijn dochter bij het concert was.

Jeroen Pauw stelde de vraag of we er niet aan moeten wennen dat we nooit honderdprocent zekerheid op veiligheid hebben.De vraag werd door van Buuren beantwoord met: ’Dat mag duidelijk zijn. Je moet kijken wat er in deze situatie mis is gegaan en of dit in de toekomst op te lossen is. Maar je kunt de samenleving niet ombouwen tot een fort.’

Verder benoemde hij dat de kracht van terrorisme onvoorspelbaar is. ‘Vorige keer waren het de concertzalen, dan de vrachtwagens. Het effect van de aanslagen lijkt voor IS uitgewerkt te zijn. Ze gaan op zoek naar steeds gruwelijkere aanslagen, zoals nu met jonge kinderen.

Maar je kunt niet elke openbare plek controleren alsof het een vliegveld is. Hierdoor creëer je een trage samenleving en je eigen onveiligheid. Lange wachtrijen kunnen weer een nieuw doelwit zijn.

Heb je de uitzending gemist of wil je deze nogmaals terug kijken? Dat kan via de website.