Dirk Sierag gepromoveerd!

Dirk Sierag heeft op onze afdeling Bedrijfswetenschappen van 1 september 2015 tot 28 februari 2017 meegedraaid als gastmedewerker en was promovendus bij de Vrije Universiteit Amsterdam, Centrum voor Wiskunde en Informatica, onder begeleiding van onder andere Prof. dr. J.I. van der Rest. Op 30 maart 2017 is Dirk Sierag aan de Faculteit der Exacte Wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam gepromoveerd op het proefschrift getiteld “Revenue management and dynamic pricing”. De promotoren van Dirk Sierag waren Prof. dr. R. van der Mei, Prof. dr. A.P. Zwart en als co-promotoren fungeerde Prof. dr. J.I. van der Rest en Prof. dr. G. Koole.

Proefschrift

Wiskundige Dirk Sierag beschrijft in zijn proefschrift een methode waarmee een hotel gemiddeld 5% meer inkomsten kan binnenhalen, als het op de juiste manier rekening houdt met online reviews.

Sierag onderzocht welke factoren een belangrijke rol spelen bij het koopgedrag van consumenten van hotelkamers, en hoe hotels optimaal met deze factoren rekening kunnen houden om hun winst te maximaliseren. Hij voerde data-analyses uit op boekingsgegevens uit het verleden, wat inzicht geeft in het boekingsgedrag van klanten. Naar aanleiding daarvan stelde hij wiskundige modellen op die hotels kunnen ondersteunen bij het bepalen van een optimale prijs voor een kamer.

Verwachtingen
Online reviews zijn een belangrijke beïnvloedende factor, maar ze hebben een tweezijdig effect, concludeert Sierag. Aan de ene kant hebben reviews invloed op de vraag: veel positieve beoordelingen leveren meer hotelboekingen op. Aan de andere kant heeft de perceptie van de prijs-kwaliteitverhouding van de klant invloed op de review of rating die hij zal geven: de verwachtingen zijn hoger gespannen bij een duurdere hotelkamer en lager bij een goedkopere hotelkamer.

Op de lange termijn kan het dus in het voordeel van het hotel zijn om zijn prijs voor een hotelkamer laag te houden. De klant zal dan een positievere beoordeling geven, omdat hij een betere prijs-kwaliteitverhouding ervaart. Meer positieve online reviews en een hogere rating resulteren vervolgens in een hogere vraag naar het hotel, wat op de lange termijn hogere inkomsten oplevert.

De Commissie

In de leescommissie op 30 maart 2017 zaten: Vivek Farias (MIT), Claudius Steinhardt (UBM), Peter Grünwald (UL), Sandjai Bhulai (VU) en Jeroen Mulder (KLM/AirFrance).

De commissie was lovend over de hoge productie qua artikelen, het goede niveau ervan en de verscheidenheid aan wiskundige technieken en gebieden in het proefschrift.

Overzicht publicaties

1. Sierag, D., Van der Rest, J.I., Koole, G., Van der Mei, R., & Zwart, G. (in press). Exploratory Data Analysis in Revenue Management Forecasting: a case study of a small and independent hotel in The Netherlands. International Journal of Revenue Management.
  2. Sierag, D., Koole, G., Van der Mei, R., Van der Rest, J.I., & Zwart, G. (2015). Customer Choice Models with Cancellations and Overbooking. European Journal of Operational Research, 246(1), pp. 170-185. doi:10.1016/j.ejor.2015.04.014
  3. Koupriouchina, L., Van der Rest, J.I., Sierag, D.D., & Schwartz, Z. (2017). Forecasting in Hotel Revenue Management: a critical review of scale-dependent and scale-independent accuracy measures. In M. Uysal, Z. Schwartz & E. Sirakaya-Turk (eds.), Management Science in Hospitality and Tourism: Theory, Practice, and Applications (pp. 269-304), Oakville: Apple Academic Press/CRC Press/Taylor & Francis Group.

Beste Dirk, we zullen je gaan missen op de afdeling Bedrijfswetenschappen en we wensen je al het goeds in de toekomst!