Zijn we rechtser, behoudender of populistischer geworden?

Rechtsfilosoof Bastiaan Rijpkema zat op 19 maart 2017 aan tafel bij Buitenhof. Hij ging in debat met politicoloog Sarah de Lange (Universiteit van Amsterdam) en socioloog/filosoof Willem Schinkel (Erasmus Universiteit) over de vraag of Nederland na de verkiezingen een ruk naar rechts heeft gemaakt.

In welke richting zijn de politieke partijen opgeschoven? Zijn we rechtser, behoudender of populistischer geworden? In het programma Buitenhof zegt Rijpkema onder meer: "Er is misschien wel sprake van een ruk naar rechts, maar de ruk die voorspeld was naar radicaal rechts is uitgebleven. De verkiezingsuitslag is in die zin winst voor de rechtsstaat." Rijpkema geeft wel aan dat dit wellicht een tijdelijke overwinning kan zijn. De rechtste partijen lijken namelijk delen van het verhaal van de PVV over te nemen.

Bekijk nu de aflevering van Buitenhof van 19 maart 2017 terug. Rijpkema komt rond minuut 15:00 aan tafel.