Lunch-discussie over de Nationale Studenten Enquête

Op 20 januari 2017 vond er een NSE Discussie Lunch plaats, georganiseerd door „Aesculapius” in samenwerking met de opleiding. Tijdens deze bijeenkomsten konden studenten en docenten discussiëren over de resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2016.

Tijdens de discussie kwamen er verschillende onderwerpen aan bod. De opleiding BFW vindt het punt ‘voorbereiding op beroepsloopbaan’ ontzettend belangrijk en besteed daar aandacht aan door onder andere de Science Career Service en een nieuwe alumni-boekje. De studenten voegen toe dat het vak Academische Vorming tijdens de bachelor in het eerste jaar vaak niet wordt gewaardeerd maar dat ze in de loop van hun tweede of derde jaar het nut er wel van inzien.

Over het aandachtspunt ‘informatievoorziening’ wordt geconcludeerd dat het te vaak voorkomt dat studenten te laat resultaten van tentamens te horen krijgen. De opleiding wil hier aandacht aan besteden om te kijken hoe dit het beste opgelost kan worden. Er wordt door de studenten toegevoegd dat als de docenten in ieder geval laten weten dat de bekendmaking van de cijfers iets later kan zijn, dat het dan minder erg is. Hierbij speelt communicatie een belangrijke rol en dat de opleiding een strengere controlerende rol moet innemen.

De opleiding vindt het belangrijk dat docenten een balans moeten vinden in het geven van onderwijs en het doen van onderzoek. Dit moet zich ook extrapoleren tijdens het geven van colleges. De studenten geven aan het leuk te vinden dat er zoveel gastdocenten zijn, maar dat zij soms niet duidelijk weten wat de voorkennis van de studenten is waardoor de kwaliteit van de colleges achteruit gaat.

Over het onderwerp ‘groepsgrootte’ wordt verteld dat er vanaf aankomend collegejaar de verplichte matching voor BFW van start gaat. Het doel hiervan is het zoeken van gemotiveerde studenten die goed matchen bij BFW. Over de groepsgrootte van werkcolleges varieert de mening van de studenten en docenten, waarbij het vooral ligt aan het desbetreffende vak. Er wordt geconcludeerd dat de opleiding altijd haar best doet om een zo efficiënt mogelijke groepsgrootte te krijgen maar dat het een continu aandachtspunt blijft.

De opleiding BFW heeft voor zowel de bachelor als de master opleiding een 4,1 gekregen op een schaal van 5. De studenten zijn erg blij met de opleiding en zouden BFW zeker aanraden aan andere mensen. De NSE Discussie Lunch is een succes geweest waarbij studenten en docenten hun mening konden geven en de opleiding kon laten zien welke actiepunten er aan de hand van de vorige resultaten zijn ondernomen.