Jan Vleggeert: "Nederland Europees kampioen belastingontwijken"

Dagblad Trouw kreeg eerder al inzage in een vertrouwelijke notitie waarin werd onthuld dat Nederland afspraken maakt met grote bedrijven om het ze fiscaal naar de zin maken.

In Trouw gaf Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, aan dat deze notitie kort samenvat wat het beleid van Nederland is in de internationale discussie over belastingontwijking.

Kamerlid van Groenlinks Tom van der Lee wil dat minister Dijsselbloem aanschuift bij het spoeddebat naar aanleiding van een memo van topambtenaren van het ministerie van Financiën die schrijven dat het onmogelijk is om multinationals meer af te laten dragen. In een artikel van het FD gaat Jan Vleggeert daar verder op in.

Jan Vleggeert geeft in een interview met BNR Nieuwsradio aan dat Nederland in de afgelopen jaren voorop heeft gelopen in belastingontwijking. "Wij zijn, denk ik, Europees kampioen belastingontwijken."