Cryptograaf Ronald Cramer ontvangt ERC Advanced Grant

Ronald Cramer ontvangt in maart 2017 een ERC Advanced Grant voor zijn project 'Algebraic Methods for Stronger Crypto'. Hij ontvangt 2,5 miljoen euro om de komende 5 jaar onderzoek te verrichten.

Grensverleggende onderzoek

Cramer leidt de Cryptology Research groep van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam en is als hoogleraar aan het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden verbonden. De European Research Council (ERC) kent deze meest prestigieuze persoonsgebonden beurzen toe aan excellente, gerenommeerde wetenschappers met nieuwe ideeën voor risicovol grensverleggend onderzoek dat impact heeft op zowel de wetenschap als de samenleving. Met de beurs kunnen vijf jaar lang extra onderzoekslijnen worden opgezet.

Cramer-Shoup encryptie

Ronald Cramer(1968) staat bekend om zijn brede fundamentele bijdragen aan de cryptografie, zoals de Cramer-Shoup encryptie, die in een internationale ISO-standaard is opgenomen, en de daarop voortbouwende 'hash-proof systemen', die gebruikt worden voor internetbeveiliging.  Daarnaast is hij bekend van zijn theoretische werk aan cryptografische protocollentheorie en de wiskundige aspecten van 'secure multi-party computation' – samenwerking tussen partijen die elkaar niet hoeven te vertrouwen. Cramer is een van de auteurs van het boek Secure Multi-Party Computation and Secret Sharing (Cambridge, 2015). In de afgelopen jaren is hij zich ook gaan richten op  de wiskunde van beveiligingsmethoden die niet door quantumcomputers gekraakt kunnen worden, de 'quantum-safe crypto'.  Cramer is auteur van het lesboek Secure Multi-Party Computation and Secret Sharing (Cambridge, 2015)

Bron: Centrum Wiskunde & Informatica (CWI)