Children’s Rights Moot Court 2017

Van 28 maart tot en met 31 maart vond de tweede editie van de Children’s Rights Moot Court plaats. Twaalf studententeams vanuit verschillende landen hebben Leiden bezocht om een interessante en uitdagende migratierechtelijke casus te bepleiten.

Meer dan 75 (inter)nationale kinderrechtenprofessionals (wetenschappers, rechters en andere deskundigen) hebben de pleitnota’s en pleitvaardigheden beoordeeld. Het waren bijzonder inspirerende dagen waarbij niet alleen het kritisch juridisch denken van studenten werd gestimuleerd, maar ook praktische en academische vaardigheden werden aangeleerd.

Na een mooie strijd voor de finalerechtbank bestaande uit rechters Ivana Hrdličková (President Special Tribunal for Lebanon), Raul Pangalangan (Judge International Criminal Court) en Annette Olland (Senior Judge & Liaison Judge International Child Protection Division District Court The Hague) ging de trofee naar het team van de Universiteit Antwerpen. Runner up werd de Universiteit van Pretoria.

De trofee ging naar het team van de Universiteit Antwerpen. Foto’s: http://hucopix.com.

Mooie resultaten teams uit Leiden

De twee teams uit Leiden behaalden de derde en vierde plaats. Bovendien won Sean Yau de prijs voor beste pleiter en een van de Leidse teams de prijs voor het beste team aan de kant van de gedaagde.

Zie voor meer informatie de aankondiging van The Children's Rights Moot Court 2017.