Berendokters aan de slag in het LUMC

Het Leids Universitair Medisch Centrum is in de week van 20 tot 24 maart omgetoverd tot Teddy Bear Hospital. Ruim duizend kleuters knappen onder begeleiding van geneeskundestudenten hun knuffel op. Organisator IFMSA-NL hoopt hiermee de angst van kinderen voor het ziekenhuis weg te nemen.

Leergierig

De kinderen gaan meerdere 'ziekenhuisafdelingen’ langs: beginnend met een consult, vervolgens radiologie, chirurgie, de gipskamer en tot slot de apotheek. ‘De meeste kinderen komen heel verlegen binnen, want het is toch best intimiderend, een ziekenhuis. Maar al snel rennen en vliegen ze overal heen. Ze zijn best leergierig’, zegt Robin Drent, tweedejaarsstudent Geneeskunde en tevens één van de organisatoren.

Begeleiding

Onder begeleiding van geneeskundestudenten mogen de kleuters hun knuffels beter maken. Veel gebroken ledematen passeren de revue, bij sommige knuffels tot wel vier breuken. Wat dat betreft vallen de verwondingen van de knuffel van Fieke nog mee. ‘Het armpje is gebroken toen ze uit bed viel’, zegt kleuter Fieke. ‘Het is goed gegaan in het ziekenhuis, maar ze heeft wel veel pijn gehad.’

Praktijkervaring

Ook voor de vrijwilligers, ongeveer 200 in totaal, is het Teddy Bear Hospital leerzaam, vertelt Drent. ‘De meesten van ons zullen ook later moeten werken met kinderen, dus dit is een leuke praktijkervaring.’

IFMSA-NL is een (inter)nationale organisatie van geneeskundestudenten. Deze studenten organiseren meerdere educatie-projecten door het hele land.