HumanityX: innovaties voor vrede en recht

Het tijdig verlenen van voedselhulp en het verspreiden van medicijnen kunnen levens redden na een ramp. HumanityX helpt hulporganisaties bij dit soort complexe humanitaire operaties.

Technologische innovaties hebben de wereld om ons heen flink veranderd. Dankzij nieuwe communicatiemiddelen zoals mobiele telefoons en internet staan we steeds beter met elkaar in contact. HumanityX – een samenwerking tussen de gemeente Den Haag en het Centre for Innovation – gebruikt deze technologieën en de data die ze genereren om ook hulpverlening in moeilijk begaanbare plaatsen te verbeteren, bijvoorbeeld in rampgebieden of ontwikkelingslanden.

Wereld Voedsel Programma

Die kennis komt onder meer van pas in Libanon. Dat land vangt meer dan een miljoen vluchtelingen op uit buurland Syrië. Een groot deel van die vluchtelingen is afhankelijk van voedselhulp, verstrekt door het Wereld Voedsel Programma (WFP). Die vluchtelingen kunnen in Libanese winkels voedsel inkopen met een elektronische betaalpas. Het Centre for Innovation helpt het WFP door de data van de betaalpasjes te analyseren, en spoort op die manier bijvoorbeeld fraude op. Op die manier is al zo’n 11 miljoen euro bespaard.

Doetank

‘We noemen onszelf een doetank,’ zegt Gideon Shimshon, directeur van het Centre for Innovation. ‘We pakken mondiale uitdagingen aan met behulp van de nieuwste technologieën. Big data en digital mapping hebben in het bedrijfsleven hun waarde bewezen. Wij zetten deze tech trends nu in ten bate van de hele mensheid. Dat past bij Den Haag, de internationale hoofdstad op het gebied van vrede en recht. En de Universiteit Leiden is met haar Haagse dependance in de unieke positie om hier een belangrijke bijdrage aan te leveren.’

Niet alleen 'nerds'

Dat wil overigens niet zeggen dat er bij HumanityX enkel programmeurs en andere 'nerds' werken. ‘Wij stellen de mens centraal in ons werk', zegt Shimshon. 'Dat wil zeggen dat de uiteindelijke toepassing altijd belangrijker is dan de techniek erachter. In drie tot zes maanden willen we een prototype gereed hebben waarmee humanitaire organisaties aan de slag kunnen. En al is de techniek erachter nog zo volmaakt, we gooien het prototype weg als de toepassing in het veld niet werkt.’

Semantische analyses

HumanityX werkt daarnaast voor organisaties als UNICEF, het Britse Rode Kruis en Artsen zonder Grenzen. Zij willen na een ramp zo snel mogelijk weten hoe de situatie ter plekke is: waar is de hulp het hardst nodig, aan welke goederen is behoefte, en hoe kom ik daar? Momenteel onderzoek HumanityX bijvoorbeeld of semantische analyses van social media-berichten snel een beeld kunnen geven van een rampplek.

Wetenschappers en studenten

Wetenschappers en studenten van de Universiteit Leiden zijn vaak nauw betrokken bij de projecten. Neem het project The Bigger Picture, waarin HumanityX de foto’s van de World Press Photo visualiseert met behulp van data-analyses. De organisatie put daarbij onder meer uit de kennis van Mirjam de Bruijn, hoogleraar Hedendaagse geschiedenis en antropologie van Afrika.

Morele bezwaren

Daarnaast stimuleert HumanityX ook het denken over datagebruik voor humanitaire doeleinden. Want ook al zijn de mogelijkheden voor datagebruik bijna eindeloos, soms kleven er wel morele bezwaren aan. Zo kun je met mobiele telefoongegevens de vluchtelingenstroom naar Europa in kaart brengen, maar is er nog te weinig onderzoek gedaan naar de consequenties daarvan. Deze en andere vragen worden op 3 maart in Den Haag bediscussieerd tijdens de derde conferentie van de International Data Responsibility Group.

Nieuw datacentrum

‘Ik verwacht dat we onze activiteiten de komende jaren nog flink kunnen uitbreiden,’ zegt Shimshon. ‘Later dit jaar vestigen Verenigde Naties een belangrijk nieuw datacentrum voor humanitaire noodhulp in Den Haag. Dat datacentrum valt onder de Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA), de grootste hulpcoördinerende organisatie ter wereld. Hun werkzaamheden sluiten natuurlijk nauw aan bij onze expertise. Den Haag wordt op deze manier steeds meer een spin in het web als het gaat om digitale hulpverlening.’

HumanityX werkt niet alleen samen met de Universiteit Leiden, maar ook met HiiL, Q42, TU Delft, Erasmus Universiteit en Cordaid.

Innovatief idee?

Zelf een goed idee om met digitale middelen een bijdrage te leveren aan vrede, recht of humanitaire hulp? De gemeente Den Haag stelt 600.000 euro beschikbaar om deze ideeën te realiseren. Inschrijven voor de eerste ronde kan tot 17 februari.